6. jan. 2012

Anmeldelse: Dear Mr. Gacy.

Se også: 'Gacy' (2003), 'The Silence of the Lambs' (1991), 'Dahmer
' (2002).

Dear Mr. Gacy
er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Som en del af et skoleprojekt, sender den 18-årige studerende, Jason Moss (Jesse Moss), et brev til den fængslede og notoriske seriemorder, John Wayne Gacy (William Forsythe), der begynder at korrespondere med den unge mand. Efterhånden bliver korrespondancen mere og mere intens og intim, og et psykologisk spil starter mellem de to. Da Gacy inviterer Jason til at besøge ham i fængslet, takker den unge mand ja, uden helt at vide hvad han går ind til.

Endnu en gang finder vi ordene "er baseret på virkelige hændelser" malet henover filmen - et billigt trick der er blevet brugt i årtier for at pirre din nysgerrighed og hive dine surt tjente lommepenge ud af læderdrengen. Denne gang er den nu god nok, historien er sand og hændelserne er ikke bare virkelige men også ubehagelige og skræmmende. Filmen skildrer nemlig den virkelige verdens Jason Moss og hans flirt med den ligeså virkelige morder, John Wayne Gacy. Moss var en ung studerende med en helt særlig interesse i nogle af moderne tids værste og mest bestialske seriemordere. Jason Moss skabte nemlig ikke kun kontakt til den perverse drenge-dræber i klovnedragt (Gacy lavede børneunderholdning i sin fritid) John Wayne Gacy. Via breve og telefonopkald  opsøgte Moss også nogle af Gacy's gamle "kollegaer". Ægte monstre bag tremmer, som Richard "The Night Stalker" Ramirez (han prøvede at overtale Moss til at kidnappe og indespærre en kvinde i en kælder, og så ellers parere ordrer og udfører Ramirez pervertere påfund på hende), Henry Lee Lucas (se mere om ham i filmen 'Henry: Portrait of a Serial Killer'), Jeffrey Dahmer og Charles Manson. Den homoseksuelle voldtægtsmand og seriemorder John Wayne Gacy var dog den eneste som tog Jason Moss rigtig seriøst og han virkede oprigtigt interesseret i den unge mands liv og problemer - hvorfor mon. Jason Moss var meget målrettet i sine studier og han var også selvsikker - alt for selvsikker. Han mente nok at han skulle være i stand til at snøre sådan en sølle seriemorder om sin lillefinger, i sin jagt på at aflevere det helt perfekte skoleprojekt til eksamenen. Hans plan var at manipulere og styre Gacy hen imod at fortælle hemmeligheder, og måske tilstå mord eller andre ugerninger som ingen andre vidste noget om, eller havde hørt om. Det tog ikke lang tid før at rollerne var byttet om, og det viste sig hurtigt at den unge studerende var fanget i Gacy's psykologiske spindelvæv og seriemorderen kom alt, alt for tæt ind på livet af Moss. Alt dette er fakta og 'Dear Mr. Gacy' omhandler det psykologisk spil der fandt sted imellem det umage par og konsekvenserne det fik.
Det er ikke hurtige biler og endnu hurtigere damer der pryder væggen hos denne teenager. Han har helt andre interesser.
I 1999 udkom Jason Moss' bog 'The Last Victim', cirka 5 år efter hans kontakt med den berygtede seriemorder. Filmen er udelukkende baseret på bogen da virkelighedens Jason Moss ikke er blandt os mere - han satte sig en kugle for panden den 6 juni, 2006. Man fandt intet afskedsbrev og kombinationen af hans dødsdato 06/06/06 og det faktum at Moss var dybt involveret i at researche sataniske menigheder og kult-bevægelser, resulterede i en hel del konspirationsteorier efter hans død. John Wayne Gacy blev dømt for voldtægt og mord på 33 drenge og unge mænd - forbrydelser begået imellem 1972 og hans arrestation i 1978. 27 af sine ofre havde Gacy begravet under gulvet i sit forstadshus. Gacy blev henrettet den 10 Maj, 1994.
"Quid pro quo Clarice...arhm...Mr. Moss"
Filmen er meget low-key, realistisk og tro mod sin historie. Her er ikke megen overdramatisering, så forvent altså ikke en seriemorder-film med en hysterisk psykopat-morder der jagter sine skrigende ofre med blankpoleret dolk, og klovne-bukserne helt nede om anklerne. 'Dear Mr. Gacy' udspiller sig på få locations og med få medvirkedente. Gacy's og Moss' interne legen katten efter musen er nemlig omdrejningspunktet i Svetozar Ristovski's film fra 2010. I de to hovedroller ser vi Jesse Moss (ja, det hedder han og nej de er ikke i familie) og William Forsythe som henholdsvis Jason Moss og John Wayne Gacy. Skuespilleren Jesse Moss har du måske fornylig set i den sjove og groteske 'Tucker & Dale vs Evil' som college douchebagen, Chad. Moss gør det ok som Moss, dog uden på nogen måde at briliere. William Forsythe er som altid seværdig. Han er en af de her skuespillere som det falder meget nemt at spille intimiderende og ondskabsfuld. Det gør han også i 'Dear Mr. Gacy', men desværre er det i alt for få scener, han får lov til at skrue op for galskaben og vise tænder. Det er kun hen i mod slutningen, at Forsythe gør det han er bedst til (se ham f.eks i Rob Zombie's 'The Devil's Rejects') og det er lidt en skam. Med en anden agent og lidt mere kritisk sans overfor de roller han har fået tilbudt, så kunne han efter min mening have været en meget større stjerne i Hollywood, end hvad tilfældet er.
Disse hændelser bliver ikke mere virkelige.

Et ellers godt oplæg bliver desværre ikke rigtig fulgt til dørs i 'Dear Mr. Gacy' og det er  ærgerligt. Instruktøren har ikke helt styr på sin vision og kæmper også lidt med filmens pacing og rytme. Det er også et problem at vi som publikum aldrig rigtig kommer ind på livet af hverken Jason Moss eller John Wayne Gacy. Man får aldrig rigtig den fulde forståelse for, hvordan spillet pludselig vender, og hvordan Moss pludselig bliver en brik i Gacy's spil og ikke omvendt. Dette skulle man ellers mene var det mest spændende for filmen at kaste sig over, men det bliver let og elegant sprunget over, og lige pludselig er Moss et rystende nervevrag af et menneske på randen af et komplet sammenbrud, uden at vi rigtig finder ud af hvordan og hvorfor. Det er en kæmpe fejl for potentialet er der til et spændende studie i, hvordan en gal og genial seriemorder som Gacy var skruet sammen i hovedet, og hans evner til at manipulere individer omkring ham. Vi kommer aldrig i dybden og det er først da Moss står overfor Gacy i de sidste 10-15 minutter af filmen, det for alvor bliver interessant. 'Dear Mr. Gacy' ender, på en god dag, som den bløde mellemvare og det er synd og skam, for hverken filmens oplæg eller John Wayne Gacy selv var den bløde mellemvare.