25. jul. 2016

Artikel: Nu går den vilde DVD-jagt.

Comic Express, Aalborg.
Nicolaj Jakobsen er en ivrig debattør inde på vores film-forum, og da han lavede et opslag omkring at han ville tage ud i den danske land for at jage (nej, ikke Pokemons...) film på fysiske medier, var vi mange der klappede i vores små hænder i vild begejstring. Film på fysiske medier er efterhånden en umulighed at opdrive på gadeplan - især da mediets sidste bastion, Fona2000 på strøget, kollapsede i kampen mod diverse streamingtjenester og oldschool pirateri. Nicolajs jagt i det jyske er der kommet denne rejse-reportage ud af.

Skrevet af Nicolaj Jakobsen.

Tænkte at jeg ville bruge et par dage, her i løbet af sommeren, på at besøge nogle af de få butikker, som stadig gør sig i salg-køb-byt af brugte film. Efter lidt research og planlægning faldt tingene på plads og i morgen starter mit første roadtrip rundt til de få butikker, i Danmark, som stadig gør sig i køb, salg og bytte af film. Jeg starter ud med en tur til det altid skønne Jylland, hvor mit første stop bliver Bogcentralen i Horsens. Derefter går turen til Herning, i endnu en Bogcentralen, og videre til Læsehesten i Silkeborg. Jeg slutter dagen af i Randers, hvor jeg overnatter hos en kammerat. På fredag snupper jeg de to Læsehesten i henholdsvis Randers og Aalborg og på vejen hjem på lørdag, bliver det også til to stop, et hos læsehesten i Grenaa og et hos Bogshoppen i Aarhus.Undervejs vil jeg tage lidt billeder og nedfælde et par ord om de enkelte butikker, som jeg vil dele med jer.
Bogcentralen, Horsens.
Så er man hjemvendt efter to dage i det Jyske. Turen ændrede sig lidt, da min kammerat i Randers valgt at tage toget til Horsens, for at deltage i hele ekspeditionen. Vi startede ud i Bogcentralen i Horsens, som var en lille tætpakket butik, men med et rigtigt godt udvalg, en hel reol tildelt gysere, fine priser og flink betjening. Efter at have brugt lidt for mange penge det først stop, fortsatte vi mod Bogcentralen Herning, som jeg på forhånd var blevet advaret mod - uha uha var det så så slemt? Læs den store afsløring efter punktummet. Ja, et meget kedeligt udvalg - *GAB* - så efter at have smidt et par mønter efter den trætte mand, bag disken, fortsatte vi videre. I Silkeborg hed butikken Læsehesten og udover at være den eneste af de besøgte butikker, som lå inde med eksemplarer af Blinkende Lygter, var der heller ikke her meget interessant at komme efter.
Bogshoppen, Aarhus C.
Vi sluttede dagen af i Aarhus, hvor vi besøgte Bogshoppen og pludselig var humøret højt igen, for de havde nemlig sommerudsalg - 20% rabat - og ikke nok med det, de havde en masse lækre steelbooks. Når der ikke er udsalg er Bogshoppen et lidt dyrere valg, men til gengæld har de et stort og interessant udvalg og en rigtig god service. Nå ja, vi fik da også lige 29% rabat på vores næste køb, hvis det var inden for en måned. Hvis man skal sige noget negativt, så manglede de en reol fokuseret på gys, for der var rigtig mange film. Jeg nåede nok 2/3, så overmandede trætheden og sulten mig og vi forlod den imponerende butik.
Læsehesten, Randers.
På anden dagen startede vi i Læsehesten i Randers, der er en fin lille butik, med et godt blandet udvalg og med nogle interessante titler imellem, så hvis man alligevel er i nærheden, vil jeg anbefale et besøg. Andet stop den dag blev endnu en Læsehest, denne gang i Grenaa. Denne viste sig at være en af den slags butikker, hvor en DVD er en DVD og hvor de ikke prissætter efter hvilke film det er - her kan man lave en god handel. Hyggelig lille butik, med gode priser og i en skøn by. Hvis det ikke var for vores pressede tidsplan, kunne jeg godt have brugt en hel dag ude på Danmarks næse, men vi skulle videre, så tilbage i den varme bil og videre mod sidste stop på ruten - Aalborg.
Læsehesten, Grenaa.
Det primære mål med turen var at få set de sidste få rigtige filmbutikker og selvfølgelig få lidt film med hjem, men jeg havde da også håbet at finde bare et par enkelte amerikanske tegneserier, men det havde der ikke været meget af, så min kammerat ville da lige vise mig Aalborgs tegneserieparadis Comic Express. Her tog det overhånd og efter en halv time gik jeg fattig, men lykkelig ud af butikken.
Læsehesten, Aalborg.
Med et allerede overskredet budget fortsatte vi mod Læsehesten (Aalborg). Her afleverede jeg 25 film og fik stukket en seddel i hånden med et beløb - 100 kr. Efter et kvarter i butikken, hvor det eneste interessante var ejerens eder overfor hans unge ansatte (det viste sig heldigvis at han var med på den), var jeg ved at opgive at finde noget, men pludselig væltede den ene interessante film efter den anden ind i mit synsfelt og jeg endte alligevel med at skulle have dankortet frem, endnu engang. Da jeg så havde betalt, pegede ejeren på nogle kasser og vi fik lov til at vælge tre gratis film (endte med at få fire, da min kammerat ikke kunne bestemme sig).
Læsehesten, Silkeborg.
Som afslutning på turen var vi (sammen med min kammerats kæreste) inde på det stemningsfyldte pizzeria Sticchi's og få Danmarks måske bedste pizza. Så alt i alt havde vi en rigtig dejlig tur rundt i nogle af Danmarks sidste oaser. Bogcentralen i Horsens, Bogshoppen i Aarhus og Comic Express i Aalborg kommer jeg helt sikkert til at besøge igen.

Her kan du se hvad der røg i indkøbsnettet på turen:








Her er vores liste over hvilke butikker der har køb, salg og bytte af film på fysiske medier i Danmark:

Jylland.

Læsehesten: Danmarksgade 25, 9900 Frederikshavn
Læsehesten: Reberbansgade 7, 9000 Aalborg
Læsehesten: Adelgade 7, 8900 Randers
Bogcentralen: Tobaksgården 2, 8700 Horsens
Læsehesten: Borgergade 151, 8600 Silkeborg
Læsehesten: Storegade 7, 8500 Grenaa
Bogshoppen: Nørregade 45, 8000 Aarhus C
Læsehesten: Nørregade 36, 7800 Skive
Bogcentralen: Vestergade 11, 7400 Herning
Bogormen: Kongensgade 3, 6700 Esbjerg
Byttecentralen: Låsbygade 1, 6000 Kolding

Fyn.

Moby Dics: Skt. Knuds Kirkestræde 2A, 5000 Odense C

Sjælland.

Accord: Jernbanepladsen 35, 2800 Kgs. Lyngby
Accord: Nørrebrogade 88-90, 2200 København N
Accord: Skindergade 14, 1159 København
Sound Station: Gammel Kongevej 94, 1850 Frederiksberg
Mint Records: Gammel Kongevej 140A, 1850 Frederiksberg
Accord: Vesterbrogade 63, 1620 København V
Powerplay: Amagerbrogade 197, 2300 KBH S

Ingen kommentarer:

Send en kommentar