Anmeldelse: Zombi 2 (1979).

Zombi 2 (1979).
Tagline: "We Are Going To Eat You!"
Set d.23/06-11
Runtime: 89 minutter.
Se også: 'City of the Living Dead' (1980), 'Dawn of the Dead' (1978), 'The Beyond' (1981).

Zombi 2 (under titlen Rædslernes Grønne Ø) er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Et forladt skib driver ind i New York Citys havn. Kystvagten border skibet og finder en zombie ombord, der fortærer den ene vagt inden den skydes ned af den anden. Ingen kan forstå hvad der foregår, og snart begiver journalisten Peter West (Ian McCulloch) og datteren til ejeren af båden (Tisa Farrow - Mia Farrow's søster), sig til Caraibien for at finde en løsning på mysteriet.Det viser sig snart, at mystiske og gruopvækkende forsøg udføres på øen, og McCulloch og Farrow må snart se sig omringet af horder af zombier, som kun kan nedkæmpes på en måde: med blodig ultra-vold.

Alle genre-fans med respekt for sig selv kender i forvejen alt til horror maestro Lucio Fulci's 'Zombi 2' og alt er efterhånden skrevet og sagt om den aldrende splatter-film med de mange titler. Det skal nu ikke holde mig fra at komme med min mening, om den italienske zombie-klassiker. 'Zombi 2' var filmen der var med til genoplive Lucio Fulci's lidt skrantende karriere og den blev efterfulgt af et utal af mere eller mindre heldige zombie-film fra støvlelandet. 'Zombi 2' kom lige i hælene på George Romero's (halvt italienske finansierede) kæmpesucces 'Dawn of the Dead' (udkom under titlen 'Zombi' i Italien) i 1979 og blev (ulovligt?) markedsført som en efterfølger til den amerikanske mastodont. På trods af at de to film stort set intet har tilfælles. Mon George Romero's advokater havde haft for travlt med '...of the Living Dead' rettighederne i hjemlandet, til at opdage hvad der foregik i Italien? Fulci's film udkom også under en masse andre titler som f.eks 'Zombie', 'Zombie Flesh Eaters', 'Island of the Living Dead', 'Zombie Island', 'Woodoo' og danske 'Rædslernes Grønne Ø'.

I stedet for at skære ned på lægerne, har herren her, valgt at skære ned på patienterne.
Heldigvis blev 'Zombi 2' ikke bare et tyndt rip-off af Romero's klassiker. Hvis man kender til ældre zombie-film er det tydeligt at Fulci har hentet mere inspiration fra film som f.eks den sørgmodige 'The Walking Dead' (1936) med Boris Karloff og 'Voodoo Island' fra 1957, hvor det er okkult voodoo der er skyld i ulykkerne. Herlighederne foregår heller ikke i et gråt indkøbscenter, men er flyttet til det caribiske tropeparadis Santo Domingo og det giver nogle fantastiske flotte baggrunde at skabe død og ødelæggelse i. En af filmens helt store styrker er at når Fulci er bedst, har han en fantastisk fortælleteknik og evner til at drive historien frem (selv en meget tyndbenet historie...) og instruktørens sans for at skabe stemning, havde styr på timing og rytme kan ikke være meget bedre end den er i 'Zombi 2'. Og filmen er også hans (efter min mening) bedste film. Når dommedags-filmen fra 1979 er bedst, rammer den plet med sin følelse af ægte desperation, komplet afmagt og sin mareridtsagtige stemning. Det er lidt den samme følelse man sidder med, når  man ser Ruggero Deodato's grusomme, bestialske og ikke mindst uhyggeligt realistiske 'Cannibal Holocaust' fra 1980. At Fulci kan frembringe de samme følelser er lidt af en bedrift, når man tænker på at det er noget så potentielt grinagtigt som zombier vi har med at gøre.

Lucio Fulci's film er det helt store tag-selv-bord for gore-hounds.

Historien er meget simpel og uden mange krumspring eller overraskelser, filmens helt store trumfkort er først og fremmest de yderst effektfulde enkeltscener. 'Zombi 2' er nemlig spækket med klassiske scener. Der er ingen grund til at ramse dem alle op, hvis der nu skulle være en enkelt eller to, der ikke har set filmen endnu. Jeg bliver dog nødt til at fremhæve det notoriske 'Haj vs Zombie undervands-opgør. Fulci fik dyre-instruktøren Ramon Bravo (den rigtige skuespiller havde underligt nok lagt sig syg den dag...) i fuld zombie-makeup, til at undervands-bryde med en kæmpe tiger haj i en lang og meget surrealistisk scene, der ender med at hajen flår den vandglade zombies arm af. At det har kunnet lade sig gøre uden nogen form for computereffekter og uden nogen form for lemlæstende amputering af Ramon Bravo's rigtige arm er enestående - selv efter 31 år finder jeg stadig denne scene helt exceptionel og unik. Stykket af et afbrækket vinduesskod, sidder også som en torn i mit øje den dag i dag...se filmen, og du ved hvad jeg snakker om.

Zombie VS Tigerhaj - Round One!
Som forventet slipper man ikke for de noget flade og to-dimensionelle karakterer, en billig historie, til tider meget skabagtigt skuespil, ulogiske handlinger af filmens persongalleri og den helt karakteristiske og afsindige ringe dubbing. Den slags høre sig ligesom til, når man kaster sig over en ældre italiensk sag som 'Zombi 2'. Kan man ikke leve med dette, skal man holde sig på behørig afstand, for så vil man uden tvivl blive skuffet og rask væk trække 3-4 Pinhead's af den endelige score. Hvis det modsatte er tilfældet, så bliver det til gengæld ikke meget bedre. 'Zombi 2' er et grumt, beskidt genre-mesterværk og en type film, vi aldrig nogensinde kommer til at opleve eller se igen.