Anmeldelse: Dead Snow: Red vs Dead.

Org. titel: Død Snø 2.
Instruktør: Tommy Wirkola.
Runtime: 100 minutter.
Set på: 55' LED Smart TV.
Udgiver: Nordisk Film.
Se også: 'Shock Waves' (1977), 'Dead Snow' (2008), 'War of the Dead' (2011).

Martin har med nød og næppe overlevet sit første møde med Oberst Herzog og hans hær af sultne zombie-soldater i 'Død snø' fra 2008. Det viste sig hurtigt, at den hævngerrige Oberst desværre ikke var den tilgivende type og da Martin og hans venner kom til at rode lidt for meget med hans skjulte nazi-guld, så Herzog rødt og pludselig var den hyggelige hyttetur i de norske fjelde forvandlet til et blodigt mareridt. I det efterfølgende kaos formår Martin både at skære sin egen arm af med en motorsav og slå sin kæreste ihjel ved et uheld. Han tager flugten og vågner efter et trafikuheld trykt og sikkert tilbage i civilisationens vugge, på det lokale hospital. Det viser sig dog hurtigt, at Martins kamp kun lige er begyndt. Han er hovedmistænkt for mordet på vennerne, han har fået påsyet en arm der ikke er hans, (?!) og Herzog og hans hær har fortsat deres jagt og står nu lige på trapperne til Martin's sygestue og den uskyldige lille by Talvik.
Det er stadig ikke gået op for Herzog at krigen er overstået.
At det i 2008 skulle blive en zombie-film med uddøde nazister, løbske motorsave, spandevis af blod og et minimalt budget der skulle blive den 34-årige norske instruktør Tommy Wirkola vej til Hollywood, var der nok ikke der mange havde regnet med. 'Død Snø' blev en succes både i hjemlandet og i resten af Skandinaven og den var samtidig en af de film, der var med til at starte bølgen af herlige nordiske horror- og fantasy film der udkom i slutningen af 00'erne - og som 'Dead Snow: Red vs Dead' (eller bare 'Død Snø 2') er et levende bevis på, stadig udkommer her og der.
Boom! Headshot!
Noget af det første der slår en når man sætter sig til rette med 'Død Snø 2' er, at forsættelsen tydeligvis er bedre produceret og ser mere veludført ud. Der er også en stor forskel i de to films budgetter - så det er måske ikke så sært, at der er blevet skruet op for samtlige knapper i part to. 'Død Snø 2' har fået stillet $5.600.000 til rådighed, kontra de $800.000 den originale film fik at trylle med. Effekterne har den helt rigtig wow-faktor og bedst af alt - der er meget lidt CGI involveret. Her er de praktiske effekter i fokus - kun pyntet og rettet lidt til af CGI-troldmanden. 'Død Snø 2' er faktisk et af de bedste eksempler jeg har set, på hvordan man forener de kreative praktiske effekter med digitalt efterbearbejde. Bravo! Den står på headshots, afrevne og afhuggede legemer, eksplosioner, litervis af blod, knuste biler og turister, imponerende og kæberaslende nævekampe og ikke mindst en kæmpe tank!
Harzog har pimpet garderoben med en seriøs potensforlænger.
Tommy Wirkola prøver flere steder at pifte det hele op med lidt norsk humor og præcis som med Fleksnes, så er det ikke alle jokes der lander lige heldigt. På den anden side, så er det klædeligt at filmen har forstået at det er meget vigtigt ikke at tage sig selv for alvorligt, og for det meste så står plathederne godt til filmens vanvittige præmis.
Filmen lider til tider lidt under nogle unødvendige og uoriginale sidekicks. Især de stereotype zombie-jægere fra USA virker malplacerede og alt for fjollede. Hvordan de har overlevet en gennemgang af manuskriptet er for mig en gåde. Til gengæld er de norske biroller og især hovedpersonen Martin, perfekt castet. Vegar Hoel der spiller den uheldige Martin har tydeligvis ladet sig inspirere af  Bruce Campbell's ikoniske karakter Ash fra Evil Dead-filmene, og det fungerer rigtig fint. For præcis som Ash, så er også Martin komplet rundt på gulvet og panikslagen det meste af filmen - altså lige indtil han accepterer tingenes tilstand, begynder at handle og forvandler sig til den badass heltekarakter vi har brug for, som modspil til den uddøde über-nazi Herzog.
En forpustet Martin prøver at vende slagets gang mod overmagten.
'Død Snø 2' er mere vanvittig, mere vild, mere blodig og i det hele taget bare mere mere mere, end den første film. Og det skulle man jo mene kun var godt, men det føles altså også lidt kalkuleret og udspekuleret fra instruktørens side. Hvor den første film var søbet ind i en nærmest barnlig entusiasme, en fandenivoldsk fortælleglæde og kærlighed til filmmediet, så virker galskaben i 'Død Snø 2' noget mere beregnet og påtaget, og det trækker altså ned. Hvor den første film var skramlet, improviseret, hardcore garagerock spillet på en $5 el-guitar med en punkteret forstærker, så smager 'Død Snø 2' til gengæld lidt mere af højpoleret rock-produktion i millionklassen, russisk kaviar og privat fly i baghaven.
Visit Norway's nye kampagne rammer hovedet på sømmet.
Når det så er sagt, så kan det ikke ændre på at 'Død Snø 2' er forbandet underholdende. Du får ingen gribende, udfordrende eller intelligent historie, men du får dybt upolitisk korrekt og uforpligtende splatter-sjov for fuld skrue. Filmen er det stik modsatte af god smag, og den er alt hvad lærte kulturelskere elsker at nedgøre. Tiden flyver af sted i selskab med Martin og hans blodige kamp mod Herzog og hans endeløse styrker af zombie-soldater. Så på med Evil Dead t-shirten og saml gutterne (eller gutinderne) til en aften med pilsner, pizza, død og ødelæggelse, for 'Død Snø 2' vil ikke skuffe. Og husk at bliv hængende til efter rulleteksterne. Ein! Zwei! Die!