Anmeldelse: Deadgirl (2008).

Tagline: "You Never Forget Your First Time
"
Set d.01/08-11
Runtime: 101 minutter.
Se også: 'Ginger Snaps' (2000), 'Calvaire aka The Ordeal' (2004), 'Nekromantik' (1987).

Deadgirl er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Teenage-drengene JT og Ricky er skolens outsidere og har hverken succes med at passe skolen eller pigerne. En dag da de pjækker, gør de deres livs opdagelse i en skummel kælder på et forladt hospital. Fastspændt til en briks lænket og dækket med plast ligger en smuk, nøgen kvinde og hun er hverken levende eller død. For den afstumpede JT er det åbenbart et ønskescenarie at have en levende død sex-genstand, og der går ikke længe før han flytter ind i den klamme kælder og voldtager det levende lig gang på gang. Ricky kæmper med samvittighedskvaler alt imens de to venner forsøger at holde deres fælles hemmelighed skjult for omverdenen. Men snart hører andre af skolens drenge om den smukke og mystiske pige og helvedet bryder for alvor løs.

Denne low-budget, indie-horror fra 2008 lyder som det sygeste shit man overhovedet kan udsætte sig selv for, men heldigvis har filmfolkene bag lagt en masse omtanke og kreativitet i filmen. Plottet lyder som en opkastfremkaldende tur i tortur-porn karrusellen, men 'Deadgirl' har langt mere dybde og mening end nogen 'Saw' eller 'Hostel' film nogensinde kommer til at drømme om. Filmen handler nemlig om venskab, opvækst, afhængighed, værdier, fristelser og om, hvad der er rigtigt og hvad der er forkert. Alle de budskaber er vi blevet stopfodret med siden filmmediets fødsels, men her er klicheprægede emner pakket ind i et dybt originalt og uhæmmet plot.

JT har problemer der rækker lidt udover skolepsykologens ekspertise.

De to hovedpersoner JT og Ricky spilles af de forholdsvis uprøvede Noah Segan og Shiloh Fernandez. Det gør de helt fint og især Segan's rolle som den ynkelige, sex-afhængige psykopat JT er imponerende udført. Fernandez har lige medvirket i chick-flicken 'Red Riding Hood' fra sidste år og man forstår hvorfor. Der er dømt emo-twillight-tudeprins af den helt store kaliber, men in all fairness gør han det udmærket som JT's hårdt prøvede ven i 'Deadgirl'. Birollerne er ikke værd at skrive hjem om. Der bliver overspillet hist og her og især vores hovedpersoners fælles ven Wheeler er et temmelig belastende bekendtskab. For slet ikke at snakke om de voldelige High School Jocks som plager og piner alle de kan komme i nærheden af - herunder også publikum. Jenny Spain spiller rollen som det forpinte sex-lig, bundet nøgen til et bord eller en seng, hele filmen igennem. Misbrugsscenerne er heldigvis ikke overudpenslede eller langvarige, men de er tilgengæld overbevisende og ser skræmmende realistiske ud. Det er barske sager.

Filmens tone er gold og nedslående - nøjagtig som omgivelserne.
Instruktør og medinstruktør Marcel Sarmiento og Gadi Harel har formet et sygeligt og kraftfuldt low-key monster af en slags horror-film med 'Deadgirl'. Hvorfor jeg kalder denne film for "en slags horror-film" skyldes, at det her ikke  ligefrem er horror-film i sin gængse form og slet ikke en zombie-film i sin gængse form. Her er det nemlig ikke flyvende, afrevne legemsdele og rullende hoveder der er stilen. I få scener er 'Deadgirl' leveringsdygtig i ægte chok-horror, men det er den ubarmhjertige tone og den sørgelige og nedslående stemning der er filmens sande og grusomste effekt. Der skal ikke herske tvivl om at denne anmelder sad med en lidt dårlig smag i munden da rulleteteksterne tonede frem, men giver man filmen tid, giver den et par dage at bundfalde sig på, er resultatet meget bedre end først antaget. Filmen efterlader os med nogle løse tråde og manuskriptet kunne godt være strammet op hist og her men dette ændrer dog ikke på at 'Deadgirl' er og bliver en interessant film. Emnet og plottet vil helt sikkert dele vandende og det er også en film man højst sandsynligt kun ser en' gang i hele sit liv. Disse faktorer gør det til en svær film at anbefale folk, men da jeg går ud fra at de fleste besøgende her på bloggen er fans af horror har jeg ingen kvaler med skyde 4 fuldt fortjente og meget store Pinhead's af på 'Deadgirl'.