Anmeldelse: Manborg.

Tagline: Revenge is Back.
Instruktør: Steven Kostanski.
Runtime: 72 minutter.
Se også: 'Eliminators' (1986), 'Robot Jox' (1989), 'Cyborg' (1989), 'RoboCop 2' (1990), 'Alienator' (1990), '
Mortal Kombat' (1995), 'Father's Day' (2011).

‘Manborg’ er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

I nær fremtid har en flok blodtørstige Nazi-dæmoner under ledelse af den nådesløse Grev Draculon, væltet portene til Helvede og overtaget verdensherredømmet. En gruppe oprørere samler sig dog til et sidste og endegyldigt opgør, for at løsrive jorden fra dæmonernes favntag. Desværre er de intet at regne mod Grev Draculons styrke og de slås effektivt ned. Men en af soldaterne er ikke død! I stedet vågner han op, blot for at opdage, at en mystisk opfinder har skiftet hans ødelagte lemmer ud med cyber-kinetiske legemesdele. Han er nu ”Manborg - cyborg of destruction”... Og han er vred!
"I am man............Borg. My name is Manborg."
Teksten på bagsiden af coveret fortæller meget godt hvad det er for en slags film vi har med at gøre. Gu' fanden er det grimt og dumt, men heldigvis også helt genialt og lige i øjet! Hvordan det hænger sammen, vil jeg prøve at forklare på bedst mulig vis på de næste linier - så hæng på.
For at få den bedste oplevelse ud af filmkollektivet Astron-6's homage til de utallige dårlige low-budget sci-fi actionfilm der plagede 80'erne og start 90'erne, så er det en fordel hvis man er vokset op med de film. 'Manborg' er nemlig et miskmask af titler som sci-fi gladiator-filmen 'Arena' fra 1989, Van Damme jointen 'Cyborg', Terminator-ripoff'et 'Hands of Steel' og 'Eliminators'. Manborg karakteren ser faktisk ud som om at han er hevet direkte ud af sidstnævnte film. Astron-6's film trækker på inspirationskilder som arkade-spillene 'Street Fighter', 'Mortal Combat' og first person shooteren 'Doom'. Så har du en nostalgisk og dybtfølt kærlighed til den type film og spil, vil du elske 'Manborg'. Er du tilgengæld i den anden båd og dårligt nok forstår det jeg har remset op - så skal du nok gå en stor bue uden om denne film!
"To the death, please!"
Filmens mudrede og utydelige skærmbillede leder tankerne hen på klippe-klister mellemsekvenserne du måske kan huske fra diverse computerspil start og midt-90'erne. Og det er der ikke noget at sige til, for hele herligheden er skudt foran en green-screen, alt imens kostumer og rekvisitter mest af alt består af tomme papkasser, malede nedløbsrør, gaffa-tape og katastrofalt skuespil. Billedkvaliteten er mildest talt elendig, men det er gjort med fuldt overlæg for at skjule effekternes mangler og ikke mindst for at give et indtryk af, at det er en slidt VHS du sider og ser på. Jeg er ikke det mindste i tvivl om, at 'Manborg' ser bedre ud, jo værre din hjemmebio er. Så har du et old school billedrørs TV og en fucked up DVD-afspiller som du har åbnet bajere og tomt kattebakke med, så er det helt perfekt!
"There is no Heaven!"
Med et budget på bare $1.000, en helvedes masse entusiasme og et yderst skarpt talent for at fange det kiksede på den helt rigtige måde, så er 'Manborg' en af de BEDSTE dårlige film jeg nogensinde har set. Humoren er sort og absurd, effekterne er jammerlige, actionsekvenserne er blodige og bevidst klodsede, og voice-overen er helt ved siden af virkeligheden. Filmen er det perfekte spoof på en tid og en type film vi ikke kommer til at opleve igen - den stinker langt væk af Jolly-cola, burgere fra den lokale og teenagedrenge der pjækker fra hjemkundskab for at stene film, mens de gamle er på arbejde. Det er måske ikke en tid man nødvendigvis ønsker sig tilbage til, men det er godt nok bred ymer og knæhøj karse (sagde vi ikke det?) at besøge tidslommen i en lille times tid. Gør dig selv den tjeneste, at blive hængende til efter rulleteksterne - du vil virkelig ikke gå glip af den hylende morsomme og voldsomt udsplattede spoof-trailer til 'BIO-COP'.