Vi har fanget Lars-Erik Lie i den norske vildmark og bringer hermed et ærligt, inspirerende og meget åbenhjertigt interview med en instruktør der virkelig brænder for horror-film! Han brænder især for hans egen low-budget-flænser; THE THRILL OF A KILL og den tager vi en snak om tilblivelsen af, og de mange udforinger der er i at lave en low-budget film. Og ja, han er norsk og selve interviewet er også på norsk - men det er faktisk ikke så svært at forstå, så bare smid ordbogen i brændeovnen og kast dig ud i det...
Hej Lars-Erik Lie og velkommen til Sørensen Exploitation Cinema. For at komme lidt ind på livet af dig bliver jeg nød til at spørge; Hvad er din favorit horror/slasher-film?
Favoritt horror- slasher-film? Ja, da spørs det om jeg må tilbake til 80-tallet og en av de første filmene som VIRKELIG gjorde inntrykk på meg. Det var John Carpenter`s THE THING, og til tross for at jeg så en klippet versjon av filmen, så var det den klaustrofobiske stemningen, musikken og atmosfæren i filmen, som virkelig fikk meg hektet på horrorfilm. Når jeg så et par år senere fikk tak i den uklippede versjonen, så ble ikke beundringen for THE THING noe mindre nei. Det er en utrolig bra film, og med effekter gjort med old-school- teknikker, ikke CGI, av trollmannen Rob Bottin. Helt fantastisk hva de fikk til tilbake i 1982. Andre filmer som har gjort uutslettelig inntrykk på meg, er fortrinnsvis de italienske klassikerne; CANNIBAL HOLOCAUST - et mesterverk, grim, dirty, realistisk og ekstremt ubehagelig, og ikke minst – med NYDELIG soundtrack! HELLRAISER - Clive Barker`s klassiker – ”We have such sights to show you...”, CITY OF THE LIVING DEAD - rå musikk, kult filmet, klassisk Fulci, men med en avslutning vel ingen begriper noe som helst av, hehe! PHENOMENA - Dario Argento`s mesterverk, fantastisk stemningsfull musikk i åpningsscena, og herlig fotografert, med en ung og vakker Jennifer Connelly, BLACK PAST - ultralowbudget fra Olat Ittenbach, laget på ”gutterommet”, med hjemmelagde effekter, fryktelig dårlig story, foto, skuespillere osv. – med DU VERDEN for noen effekter! Det er billig, cheesy, gory as hell og rett og slett brutalt heftig! Kunne sikkert ha nevnt 50 filmer til... hehe! Det er MYE bra der ute.
Hej Lars-Erik Lie og velkommen til Sørensen Exploitation Cinema. For at komme lidt ind på livet af dig bliver jeg nød til at spørge; Hvad er din favorit horror/slasher-film?
Lars-Erik Lie. |
Hvordan kom du på historien og hvorfor ville du lave en slasher-film?
Storyen ble skrevet opprinnelig som en kortfilm på 20 minutter tilbake i 2006/2007. Vi startet så og filme sommeren 2007, men så trakk den kvinnelige hovedrollen seg fra filmen, og alt ble lagt på is frem til våren 2010. Da fikk jeg tak på ny kvinnelig hovedrolle (Kirsten Jakobsen) og vi kunne starte opp igjen produksjonen. Det viste seg at flere av skuespillerne hadde gode ideer mht. storyen, så den ble, sakte, men sikkert, utvidet, og plutselig satt vi på en langfilm på tett oppunder 90 minutter. Ønsket om lage en slasherfilm har vel alltid vært der, siden jeg så smått startet å lage amatørfilmer tilbake i 1994. Da var vi en liten kameratgjeng som lagde 15 kortfilmer fra 1994-1996, helt uten peiling på det tekniske som fokus, hvitbalanse osv., Stativ til videokameraet hadde vi heller ikke, bare masse sprø ideèr. Men iløpet av de 2 årene vi lagde disse filmene, så utviklet vi ”Violence Productions” og vår helt egen stil. En stil som er dominert av merkelige karakterer – i Norge kalt ”bygdeoriginaler”, svart humor, mimikk og fysisk humor. En tegneserieaktig blanding av Rowan Atkinson og Tom & Jerry, tilsatt en solid dose blodsøl!
Er THE THRILL OF A KILL inspireret af specifikke film?
THE THRILL OF A KILL er mer inspirert av GENRE enn av enkeltfilmer, og det er jo da genrene slasher og exploitation som er hovedinspirasjonskilden. Vi ville gjøre vår en story og vår egen greie, uten og kopiere noen andre filmer. Men stemningen og den dirty feelingen er i høy grad en homage til de gamle 70-talls exploitationfilmene og 80-talls slasherne. Filmer som til en viss grad kan ha inspirert meg er BODY COUNT, FRIDAY THE 13TH serien, SS CAMP filmene fra 70-tallet, BLOODSUCKING FREAKS, ILSA-filmene, THE BURNING osv.
Var produktionen en lang proces på THE THRILL OF A KILL?
Ja, filmingen – for å ta den først, gikk over 4 år, hvorav mesteparten ble filmet i 2010. Introscenene ble tatt i 2007 og sluttscenene i 2011. Det har tatt veldig lang tid, vært veldig vanskelig og vi har hatt utrolige utfordringer underveis. Tror vel nesten vi har hatt alle de problemer som det går ann og oppleve under ei filming. Siden alle som deltar er amatører, så er man begrenset til å filme når folk har fri fra jobb etc. Og i tillegg, siden ingen fikk betaling (vi hadde jo ikke penger til å betale folk), så var det noen av statistene som tok veldig lett på dette med forpliktelser og å stille opp på settet når man skal. Bl.a. opplevde jeg dagen før ei stor scene, at hele 5 statister trakk seg samtidig fra filmen, og vi matte sette himmel og hav i bevegelse for å få tak i nye folk. Slikt skjer ikke når folk er under kontrakt og får betaling, men slik luksus hadde jo ikke vi penger til. Heldigvis var det ikke så ille som for filmskaperen Richard Kern, som på 80-tallet måtte selge dop for å finansiere filmene sine, hehe! Videre opplevde vi mye sjukdom og ulykker underveis, alt ifra at skuespillere og crew fikk ryggprolaps, influensa, brokk, kreft og abort, til bålglo på øyet og forfrysninger. Et par av folket i crewet havnet på fylla og vi måtte avlyse ei helgs filming pga. at alkoholinntaket til enkelte gikk helt over styr. Dette førte også til krangler internt i crewet, og ei av skuespillerne ble faktisk slått ned, så ja – det har vært MYE drama underveis, hehe! Iblant har jeg tenkt at det er nærmest et mirakel at man har kommet i mål med denne filmen! Det er sikkert og visst at det å lage amatørfilm er en oppgave man skal ha sterke nerver for å klare, så sånn sett anbefaler jeg ingen til å drive med dette, med mindre man virkelig BRENNER for sin hobby, og vil gjøre alt for å fullført filmen, uansett hvilke vanskeligheter man møter underveis. Klippinga gikk vel egentlig overraskende greit, selv om det jo er en langtekkelig prosess. Alt i alt har det nok tatt rundt 1 års tid og få klippet filmen. Den opprinnelige spilletiden var jo en stund ca. 105 minutter, men det er altså frisert ned til 85 minutter. Dette i en prosess der den ble klippet om og fintrimmet ca. 4-5 ganger før vi endelig ble fornøyde.
Hvordan håndterede du skuespillerne - var det et diktatur eller var der plads til improvisering?
Arbeidet med skuespillerne varierer veldig, siden folk er forskjellige. Noen må ha veldig nøyaktige instruksjoner på hva de skal gjøre, mens andre takler ikke instruksjoner i det hele tatt, og må få være levende og spontane. Seriemorderen i filmen (Arve Herman Tangen) er en av dem. Han taklet overhodet ikke instruksjon, så han måtte jeg bare ”slippe han fri” i hver scene, og se hva som skjedde. Han fikk en kort briefing på hva som skjer i scena, og resten improviserte han på stedet. Det var ganske så imponerende å se faktisk, utrolig hva han fikk til og han har fått masse skryt for sin seriemorderkarakter av alle anmelderne som har sett filmen. Kan jo også legge til at han også er en amatørskuespiller, og mest kjent for å være fluefisker og fluebinder, samt fotograf i den ”virkelige verden”.
Var det en udfordring at filme i den barske norske natur og de, til tider, grumme vejrforhold?
Joda, det var ganske tøffe værforhold innimellom, kanskje mest den ene gangen vi skulle filme i fjellterreng, like ved en stor foss. Dette var sent på høsten og det begynte også og snø. Kirsten Jakobsen (den kvinnelige hovedrollen), hadde bare tynne sommersko og holdt på å fryse av seg føttene, men heldigvis gikk det bra, fordi vi fikk laget bål, slik at cast og crew fikk holdt varmen. Eller så har vi filmet både i vinterforhold, sommer og høst, i regn, vind og snø, så vi har opplevd det meste av dårlig vær. Men det er slik det er i Trysil, er sjelden været er slik man skulle hatt det.
Var det svært at få budgettet til at række?
Ja, budsjett er jo ikke enkle saker når det gjelder amatørfilm. Vi har jo per definisjon INGEN penger. Så jeg har skrapet sammen penger fra egen lomme (ca. NOK 25 000-), pluss at 4-5 personer gikk inn med NOK 5-6 000,- tilsammen til filmen, noe som hjalp på bra. Mesteparten av pengene gikk med til blod, sminke og rekvisitter. Skrekkfilm.com oppsummerte det hele veldig bra i sin review av filmen, om at THE THRILL OF A KILL er laget på ren og skjær viljestyrke, og DET stemmer. Det er en stor utfordring og lage film på så og si ingen penger, men samtidig har man full frihet til å gjøre akkurat som man vil innenfor de rammene budsjettet setter. Og vi har jo ikke noe studio over oss som sier at de og de scenene får dere ikke filme. Vi filmer akkurat det vi vil, og det vi får til.
Blev filmen som forventet?
Hadde jeg hatt mer penger, mer tid osv. – så hadde nok filmen vært ENDA mer visuell, blodig og gory. Men utifra de begrensningene vi hadde mht. tid og penger, så ble faktisk filmen bedre enn jeg hadde forventet. Spesielt sluttscena ble meget bra, MYE BEDRE enn vi hadde forestilt oss. Slutten er forresten skrevet om 4-5 ganger og filmet 2 ganger, så det var et voldsomt styr og komme i mål med den scena. Men vi ble veldig fornøyde med den slik den utviklet seg, selv om det alltid være småting jeg som regissør i ettertid synes jeg kunne ha gjort bedre.
Hvordan er filmen blevet taget i mod i Norge?
Vi har sendt ut en del screener-kopier av filmen til forskjellige nettsteder for å få noen reviews. Så langt har den blitt tatt i mot veldig bra, bl.a. av Skrekkfilm.com (direkte link til anmeldelsen) og Skrekkmania.com (direkte link til anmeldelsen), samt Nordic Fantasy (direkte link til anmeldelsen). De har gitt filmen strålende karakterer og vi er ekstremt fornøyde med den omtale som er kommet hittil. Det er vel over all forventning faktisk. Alle reviews legges forresten ut på den offisielle hjemmesida vår: www.thrillofakill.com – så jeg oppfordrer folk til å ta turen innom der og kikke. Vi trodde nok aldri at vår enkle, lille amatørfilm skulle få distribusjon av Another World Entertainment, eller få reviews på kjente nettsteder, men det skjer altså! Nå kommer den io ut på DVD 30. mai 2012, så da får vi se hva folk synes om dette her, men det er jo nå en gang slik at THE THRILL OF A KILL, er en film FOR slasher/exploitationfansen og ikke noen familiefilm, og så lenge genrefansen liker filmen, så er jeg fornøyd. Da spiller det liten rolle hva anmelderne i f.eks. VG og Dagbladet sier...
Hvad er dit syn på den norske bølge af nye horror- og genre-film (f.eks Dead snow, Fritt Vilt og Trolljegeren)? Du er vel, som alle os andre, en stor fan?
Jeg synes det er utrolig artig at norsk horror er i en slik sterk fremvekst. I alle år ble jo nordmenn sett på som totalt udugelige til å lage skrekkfilm, i tillegg til at det nok ikke var særlig politisk korrekt og lage slashere og exploitationfilmer her i landet. Man skulle helst lage seriøse og tunge dramafilmer, eller evt. noen lettbente komedier (red. lyder som Danmark). De få horrorfilmforsøkene som ble gjort, var ganske så tafatte greier. Det første gode forsøket kom vel med thrilleren VILLMARK, før da etterhvert FRITT VILT – serien sparket døra åpen for andre som ville gjøre horrorfilm. Så har vi jo da i ettertid fått filmer som ROVDYR, TROLLJEGEREN, THALE, SNARVEIEN, DØD SNØ osv., så nå er Norge omsider skikkelig på gang når det gjelder genrefilm som horror/slashere osv. Kanskje kan THE THRILL OF A KILL også inspirere andre amatørfilmere til å ta steget ut og lage en helaftens spillefilm. Det går nemlig ann, selv om man har lite penger. Det er nok langt imellom filmer laget på et mikrobudsjett får nasjonal distribusjonsavtale, men vi fikk det jo til, og Another World Entertainment har jo vist at de ER interessert i norske horrorfilmer. De ga jo ut Richard Kiil's exploitationfilm HORA, og når de så traileren til THE THRILL OF A KILL, så ble de interesserte med en gang. Jeg sendte dem en demo av filmen i fjor høst, og da den norske partneren til AWE fikk se filmen, så ble han imponert og ville gjerne at AWE skulle distribuere filmen. Og nå vi klarte og få en distribusjonsavtale, så kan nok flere klare det også!
Kan vi forvente flere film i samme genre fra dig?
Ja, det er ikke umulig. Det spørs jo litt hvordan det nå går med THE THRILL OF A KILL, og hvordan den blir mottatt av slasherfansen. Men selger den godt, så frister det med å dra igang et nytt prosjekt ja. Har allerede tenkt litt på mulige storyer, men tar gjerne imot manuskripter og storyer fra folk som har noe interessant og spesielt å komme med. Går det bra med THE THRILL..., så blir det nok en film i samme eller lignende sjanger vil jeg tro. Jeg er forresten allerede involvert i en annen norsk amatørfilmproduksjon, med regissør Kenny Wang og hans selskap 3F. Det er en kortfilmserie i 6 episoder, hvorav undertegnede og Violence Productions bidrar med å produsere den siste episoden i serien om ”Skjegg” (Beard). Jeg har også fått tilbud om å regissere episode 2 i en zombie-serie som produseres her i landet. Dette dreier seg om episoder på 20-30 minutter, og det kan være interessant og se hva som blir ut av det. Ellers så er jeg åpen for innspill, og det er bare og si ifra hvis det er noe folk der ute tror jeg kan bidra med på regissørsida!
Vi siger tak til Lars-Erik Lie for hans tid og glæder os til at THE THRILL OF A KILL lander hos Another World Entertainment (udkommer på DVD d.30. mai 2012 i Norge) og senere i vores indkøbskurv. Jeg har personligt modtaget en screener af filmen og fans af gritty low-budget slasher-film kan roligt se frem til den officielle udgivelse. Sørensen Exploitation Cinema ønsker Lars-Erik Lie alt mulig held og lykke med fremtidige projekter!
Storyen ble skrevet opprinnelig som en kortfilm på 20 minutter tilbake i 2006/2007. Vi startet så og filme sommeren 2007, men så trakk den kvinnelige hovedrollen seg fra filmen, og alt ble lagt på is frem til våren 2010. Da fikk jeg tak på ny kvinnelig hovedrolle (Kirsten Jakobsen) og vi kunne starte opp igjen produksjonen. Det viste seg at flere av skuespillerne hadde gode ideer mht. storyen, så den ble, sakte, men sikkert, utvidet, og plutselig satt vi på en langfilm på tett oppunder 90 minutter. Ønsket om lage en slasherfilm har vel alltid vært der, siden jeg så smått startet å lage amatørfilmer tilbake i 1994. Da var vi en liten kameratgjeng som lagde 15 kortfilmer fra 1994-1996, helt uten peiling på det tekniske som fokus, hvitbalanse osv., Stativ til videokameraet hadde vi heller ikke, bare masse sprø ideèr. Men iløpet av de 2 årene vi lagde disse filmene, så utviklet vi ”Violence Productions” og vår helt egen stil. En stil som er dominert av merkelige karakterer – i Norge kalt ”bygdeoriginaler”, svart humor, mimikk og fysisk humor. En tegneserieaktig blanding av Rowan Atkinson og Tom & Jerry, tilsatt en solid dose blodsøl!
Er THE THRILL OF A KILL inspireret af specifikke film?
THE THRILL OF A KILL er mer inspirert av GENRE enn av enkeltfilmer, og det er jo da genrene slasher og exploitation som er hovedinspirasjonskilden. Vi ville gjøre vår en story og vår egen greie, uten og kopiere noen andre filmer. Men stemningen og den dirty feelingen er i høy grad en homage til de gamle 70-talls exploitationfilmene og 80-talls slasherne. Filmer som til en viss grad kan ha inspirert meg er BODY COUNT, FRIDAY THE 13TH serien, SS CAMP filmene fra 70-tallet, BLOODSUCKING FREAKS, ILSA-filmene, THE BURNING osv.
Som en ægte grindhouse-film, så fejler posteren ikke det mindste! |
Ja, filmingen – for å ta den først, gikk over 4 år, hvorav mesteparten ble filmet i 2010. Introscenene ble tatt i 2007 og sluttscenene i 2011. Det har tatt veldig lang tid, vært veldig vanskelig og vi har hatt utrolige utfordringer underveis. Tror vel nesten vi har hatt alle de problemer som det går ann og oppleve under ei filming. Siden alle som deltar er amatører, så er man begrenset til å filme når folk har fri fra jobb etc. Og i tillegg, siden ingen fikk betaling (vi hadde jo ikke penger til å betale folk), så var det noen av statistene som tok veldig lett på dette med forpliktelser og å stille opp på settet når man skal. Bl.a. opplevde jeg dagen før ei stor scene, at hele 5 statister trakk seg samtidig fra filmen, og vi matte sette himmel og hav i bevegelse for å få tak i nye folk. Slikt skjer ikke når folk er under kontrakt og får betaling, men slik luksus hadde jo ikke vi penger til. Heldigvis var det ikke så ille som for filmskaperen Richard Kern, som på 80-tallet måtte selge dop for å finansiere filmene sine, hehe! Videre opplevde vi mye sjukdom og ulykker underveis, alt ifra at skuespillere og crew fikk ryggprolaps, influensa, brokk, kreft og abort, til bålglo på øyet og forfrysninger. Et par av folket i crewet havnet på fylla og vi måtte avlyse ei helgs filming pga. at alkoholinntaket til enkelte gikk helt over styr. Dette førte også til krangler internt i crewet, og ei av skuespillerne ble faktisk slått ned, så ja – det har vært MYE drama underveis, hehe! Iblant har jeg tenkt at det er nærmest et mirakel at man har kommet i mål med denne filmen! Det er sikkert og visst at det å lage amatørfilm er en oppgave man skal ha sterke nerver for å klare, så sånn sett anbefaler jeg ingen til å drive med dette, med mindre man virkelig BRENNER for sin hobby, og vil gjøre alt for å fullført filmen, uansett hvilke vanskeligheter man møter underveis. Klippinga gikk vel egentlig overraskende greit, selv om det jo er en langtekkelig prosess. Alt i alt har det nok tatt rundt 1 års tid og få klippet filmen. Den opprinnelige spilletiden var jo en stund ca. 105 minutter, men det er altså frisert ned til 85 minutter. Dette i en prosess der den ble klippet om og fintrimmet ca. 4-5 ganger før vi endelig ble fornøyde.
Hvordan håndterede du skuespillerne - var det et diktatur eller var der plads til improvisering?
Arbeidet med skuespillerne varierer veldig, siden folk er forskjellige. Noen må ha veldig nøyaktige instruksjoner på hva de skal gjøre, mens andre takler ikke instruksjoner i det hele tatt, og må få være levende og spontane. Seriemorderen i filmen (Arve Herman Tangen) er en av dem. Han taklet overhodet ikke instruksjon, så han måtte jeg bare ”slippe han fri” i hver scene, og se hva som skjedde. Han fikk en kort briefing på hva som skjer i scena, og resten improviserte han på stedet. Det var ganske så imponerende å se faktisk, utrolig hva han fikk til og han har fått masse skryt for sin seriemorderkarakter av alle anmelderne som har sett filmen. Kan jo også legge til at han også er en amatørskuespiller, og mest kjent for å være fluefisker og fluebinder, samt fotograf i den ”virkelige verden”.
Tilblivelsen af THRILL OF A KILL bød på sin del besværligheder og konflikter! Dette er dog et billede fra filmen og ikke resultatet af en uoverensstemmelse... |
Joda, det var ganske tøffe værforhold innimellom, kanskje mest den ene gangen vi skulle filme i fjellterreng, like ved en stor foss. Dette var sent på høsten og det begynte også og snø. Kirsten Jakobsen (den kvinnelige hovedrollen), hadde bare tynne sommersko og holdt på å fryse av seg føttene, men heldigvis gikk det bra, fordi vi fikk laget bål, slik at cast og crew fikk holdt varmen. Eller så har vi filmet både i vinterforhold, sommer og høst, i regn, vind og snø, så vi har opplevd det meste av dårlig vær. Men det er slik det er i Trysil, er sjelden været er slik man skulle hatt det.
Budgettet gik til blod også lidt mere blod. |
Ja, budsjett er jo ikke enkle saker når det gjelder amatørfilm. Vi har jo per definisjon INGEN penger. Så jeg har skrapet sammen penger fra egen lomme (ca. NOK 25 000-), pluss at 4-5 personer gikk inn med NOK 5-6 000,- tilsammen til filmen, noe som hjalp på bra. Mesteparten av pengene gikk med til blod, sminke og rekvisitter. Skrekkfilm.com oppsummerte det hele veldig bra i sin review av filmen, om at THE THRILL OF A KILL er laget på ren og skjær viljestyrke, og DET stemmer. Det er en stor utfordring og lage film på så og si ingen penger, men samtidig har man full frihet til å gjøre akkurat som man vil innenfor de rammene budsjettet setter. Og vi har jo ikke noe studio over oss som sier at de og de scenene får dere ikke filme. Vi filmer akkurat det vi vil, og det vi får til.
Blev filmen som forventet?
Hadde jeg hatt mer penger, mer tid osv. – så hadde nok filmen vært ENDA mer visuell, blodig og gory. Men utifra de begrensningene vi hadde mht. tid og penger, så ble faktisk filmen bedre enn jeg hadde forventet. Spesielt sluttscena ble meget bra, MYE BEDRE enn vi hadde forestilt oss. Slutten er forresten skrevet om 4-5 ganger og filmet 2 ganger, så det var et voldsomt styr og komme i mål med den scena. Men vi ble veldig fornøyde med den slik den utviklet seg, selv om det alltid være småting jeg som regissør i ettertid synes jeg kunne ha gjort bedre.
Hvordan er filmen blevet taget i mod i Norge?
Vi har sendt ut en del screener-kopier av filmen til forskjellige nettsteder for å få noen reviews. Så langt har den blitt tatt i mot veldig bra, bl.a. av Skrekkfilm.com (direkte link til anmeldelsen) og Skrekkmania.com (direkte link til anmeldelsen), samt Nordic Fantasy (direkte link til anmeldelsen). De har gitt filmen strålende karakterer og vi er ekstremt fornøyde med den omtale som er kommet hittil. Det er vel over all forventning faktisk. Alle reviews legges forresten ut på den offisielle hjemmesida vår: www.thrillofakill.com – så jeg oppfordrer folk til å ta turen innom der og kikke. Vi trodde nok aldri at vår enkle, lille amatørfilm skulle få distribusjon av Another World Entertainment, eller få reviews på kjente nettsteder, men det skjer altså! Nå kommer den io ut på DVD 30. mai 2012, så da får vi se hva folk synes om dette her, men det er jo nå en gang slik at THE THRILL OF A KILL, er en film FOR slasher/exploitationfansen og ikke noen familiefilm, og så lenge genrefansen liker filmen, så er jeg fornøyd. Da spiller det liten rolle hva anmelderne i f.eks. VG og Dagbladet sier...
Sne og regn fik aldrig THRILL OF A KILL ned med nakken. |
Jeg synes det er utrolig artig at norsk horror er i en slik sterk fremvekst. I alle år ble jo nordmenn sett på som totalt udugelige til å lage skrekkfilm, i tillegg til at det nok ikke var særlig politisk korrekt og lage slashere og exploitationfilmer her i landet. Man skulle helst lage seriøse og tunge dramafilmer, eller evt. noen lettbente komedier (red. lyder som Danmark). De få horrorfilmforsøkene som ble gjort, var ganske så tafatte greier. Det første gode forsøket kom vel med thrilleren VILLMARK, før da etterhvert FRITT VILT – serien sparket døra åpen for andre som ville gjøre horrorfilm. Så har vi jo da i ettertid fått filmer som ROVDYR, TROLLJEGEREN, THALE, SNARVEIEN, DØD SNØ osv., så nå er Norge omsider skikkelig på gang når det gjelder genrefilm som horror/slashere osv. Kanskje kan THE THRILL OF A KILL også inspirere andre amatørfilmere til å ta steget ut og lage en helaftens spillefilm. Det går nemlig ann, selv om man har lite penger. Det er nok langt imellom filmer laget på et mikrobudsjett får nasjonal distribusjonsavtale, men vi fikk det jo til, og Another World Entertainment har jo vist at de ER interessert i norske horrorfilmer. De ga jo ut Richard Kiil's exploitationfilm HORA, og når de så traileren til THE THRILL OF A KILL, så ble de interesserte med en gang. Jeg sendte dem en demo av filmen i fjor høst, og da den norske partneren til AWE fikk se filmen, så ble han imponert og ville gjerne at AWE skulle distribuere filmen. Og nå vi klarte og få en distribusjonsavtale, så kan nok flere klare det også!
Kan vi forvente flere film i samme genre fra dig?
Ja, det er ikke umulig. Det spørs jo litt hvordan det nå går med THE THRILL OF A KILL, og hvordan den blir mottatt av slasherfansen. Men selger den godt, så frister det med å dra igang et nytt prosjekt ja. Har allerede tenkt litt på mulige storyer, men tar gjerne imot manuskripter og storyer fra folk som har noe interessant og spesielt å komme med. Går det bra med THE THRILL..., så blir det nok en film i samme eller lignende sjanger vil jeg tro. Jeg er forresten allerede involvert i en annen norsk amatørfilmproduksjon, med regissør Kenny Wang og hans selskap 3F. Det er en kortfilmserie i 6 episoder, hvorav undertegnede og Violence Productions bidrar med å produsere den siste episoden i serien om ”Skjegg” (Beard). Jeg har også fått tilbud om å regissere episode 2 i en zombie-serie som produseres her i landet. Dette dreier seg om episoder på 20-30 minutter, og det kan være interessant og se hva som blir ut av det. Ellers så er jeg åpen for innspill, og det er bare og si ifra hvis det er noe folk der ute tror jeg kan bidra med på regissørsida!
Vi siger tak til Lars-Erik Lie for hans tid og glæder os til at THE THRILL OF A KILL lander hos Another World Entertainment (udkommer på DVD d.30. mai 2012 i Norge) og senere i vores indkøbskurv. Jeg har personligt modtaget en screener af filmen og fans af gritty low-budget slasher-film kan roligt se frem til den officielle udgivelse. Sørensen Exploitation Cinema ønsker Lars-Erik Lie alt mulig held og lykke med fremtidige projekter!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar