Anmeldelse: Evil Dead (2013).

Tagline: "The most terrifying film you will ever experience."
Instruktør: Fede Alvarez.
Set i: Biograf.
Udgiver: Sony Pictures.
Se også: 'The Evil Dead' (1981), 'Antichrist' (2009), 'Cabin in the Woods' (2012).

Fem unge mennesker mødes i en afsides liggende skovhytte! Ja, det lyder jo som enhver anden gyserfilm, og havde de haft sprut, stoffer og præservativer med, var det heller ikke meget galt. Men sagen er, at denne flok venner er samlet for at støtte veninden Mia igennem en kold tyrker, så indtagelsen af diverse rusmidler og den korporlige omgange med hverandre er kort sagt underprioriteret. Der er kun lige akkurat tid til at læse et par linjer højt af en ganske... særlig... bog!
Hvad var det ved "Leave this book alone", han ikke forstod?!
Det er officielt: intet er nu længere helligt! Kultfilmen over dem alle, the one and only, er blevet besat af den filmiske dæmon, som i så mange år har forbandet branchen, og som kaldes: remaket! Det er dette øjeblik, hvert eneste skamløse horrorremake i nyere tid har ledt frem til. Hver og en har de skullet bløde op, gøre os vante til tanken om remakes, for vi bedre kunne acceptere 'Evil Dead' anno 2013!
Men hey, var det ikke noget med, at 'Evil Dead' i forvejen var baseret på en kortfilm og havde fået både en toer (som vel ret beset også er et remake) og en treer? Og hvad med videospillene, som er produceret til stort set alle enheder fra Commodore 64 til iPhone? Tegneserierne? Musicalen?! Eller hver eneste filmrolle Bruce Campbell har haft siden, ikke mindst i hans egen mega-meta horrorkomedie 'My Name is Bruce' (2007). Og det er først nu med et remake, vi synes, arven fra 'Evil Dead' skamferes?! Tsk tsk.
"Let's put a smile on that face!"
Det er efterhånden blevet nævnt i hvert eneste horrorforum, men lad det også være sagt her: 'Evil Dead' anno 2013 er en fed film! Den er nærmest eksemplarisk i sin behandling af forlægget, og mere end den er et remake, er den en reimagening, bedst symboliseret ved kønsskiftet af hovedkarakteren. Ligesom tv-versionen af 'The Walking Dead' gør med sit tegneserieforlæg, bruger den nye 'Evil Dead' grundhistorien fra den gamle, men lader alle de bemærkelsesværdige detaljer (den besatte, der bliver låst nede i kælderen; den ambuterede hånd; motorsaven der splitter en besat krop i to halvdele; busken, der voldtager en pige; den intense flugt gennem træhyttens hulrum og så videre) udspille sig i nye sammenhænge. På den måde får man både tilfredsstillet og overrasket det gamle publikum.
"Forbandede idiotiske lorte-ketchupflaske!!!"
Med 'Evil Dead'-filmene introducerede Sam Raimi en helt ny genrehybrid mellem den grafiske voldshorror og falde-på-halen-komedien; nemlig splatstick. For nylig vendte han med gode nostalgiske intentioner tilbage dertil med 'Drag Me to Hell' (2009), som dog ifølge denne anmelder besad én helt grundlæggende fejl; at hver eneste effekt var computergenereret. Uanset hvor god en computeranimation er (det var den ikke i 'Drag Me to Hell', men lad det nu ligge) kan det ikke gøre op for selv den mest lousy realeffekt, i hvert fald ikke når det kommer til splattergenren. Derfor var det en stor glæde, da instruktøren Fede Alvarez annoncerede, at 'Evil Dead' ville bestå næsten udelukkende af realeffekter, og ih, hvor de bare fungerer! Skuespillerne, og især hovedrolleindehaveren Jane Levy, må have taget timelange brusebade efter hver eneste optagedag for at få snasket skyllet væk. Det skal jo i øvrigt nævnes, at den nye 'Evil Dead' fuldstændigt har forladt humoren, hvilket er et smart træk, eftersom den i originalen fuldstændigt lå helt og aldeles på Bruce Campbells skuldre. Dog er der på et tidspunkt noget, der minder om en joke; da Mia til sidst skal finde et våben i redskabsskuret, og hun har to helt særlige "værktøjer" at vælge imellem.
Det næste bliver vel, hun vil have et kinesisk tegn tatoveret på lænden!
Mange har sagt meget skidt om remaket af 'Evil Dead', men langt de fleste har også haft mod nok til at æde deres skidt igen. Vi har altså ikke at gøre med den typiske karakterløse genindspilning, som bare gør et nyt publikum opmærksomme på, at den originale film var meget bedre, og at der da i øvrigt også fåes t-shirts og snekugler. Fede Alvarez har skabt en fed og blodig film, som nok refererer til sit ophav, men gør det subtilt uden at være leflende. Hver gang ordet "remake" lyder, gyser horrorfans ved tanken om, hvor langt ned aldersgrænsen kommer, men også her kan man læne sig tilbage i ro og mag. Hen mod slutningen er 'Evil Dead' simpelthen så blodig, at man overvejer, om ikke de mon fik slået rekorden fra Peter Jacksons 'Braindead'.