Anmeldelse: Piranha (1978).

Tagline: "Then... you were shocked by the great white shark - Now... you are at the mercy of 1000 jaws!"
Set d.27/05-11
42" Plasma.
Dolby Digital 2.0.

Runtime: 94 minutter.

Se også: Alligator (1980), Grizzly (1976), Orca (1977).

Med Alexandre Aja´s remake af 'Piranha' i farvandet, tager vi et kig på Joe Dante´s originale animal-attack-movie fra 1978. Det er desværre DVD udgivelsen og ikke den noget flottere blu-ray udgivelse af filmen vi skal se på. Da to unge backpackers vælger at springe i et bassin på en gammel militærbase, bliver de angrebet og ædt af genetisk manipulerede piratfisk. Privatdetektiven Maggie McKeown bliver hyret til at opspore de to teenagere. Snart løber hun ind i eventyren og drukkenbolden Paul Grogan, der assistere hende i hendes søgen og inden længe har de ved et uheld fået tømt reservoiret med de genmanipulerede fisk ud i den tilstødende flod. De skarptandede sataner tygger sig igennem alt og alle med retning mod den lokale lejerskole, hvor Grogans datter er på udflugt.

Da Steven Spielbergs kæmpe succes 'Jaws' udkom i 1975 slog den alle rekorder. Mega-hittet skabte stort set en helt ny genre indenfor filmverden, i form af dyr der går amok på mennesker. Et utal er mere eller mindre heldige forsøg på at gøre Spielberg kunsten efter blev spyttet ud på stribe, og den kendte B-films producent Roger Corman ville også havde en bid af kagen. Han gav opgaven til en helt ung og uprøvet Joe Dante - og det var ikke en dårlig ide.
'Piranha' er nu en over 30 år gammel sag, men den holder stadig. Filmen har den her udefinerbare b-films charme som ældre film indenfor horror-genren kan indeholde.

Surf's Up!

Man taber ikke ligefrem kæben på gulvet over plot, dialog og skuespil (læg dog mærke til at Barbara Steele dukker op) men det gør ikke noget, for Dante kombinerer mesterligt både humor og skræk i en utrolig underholdende film. Effekterne består mest af folk i panik, hurtige klip, rystende kameraføring, masser af blod og pap-piratfisk på pind, men det virker som det skal. Og det virker også langt bedre end mange af de computerbaserede CGI effekter vi ser nu om dage. Filmen er ikke en mastodont som 'Jaws', men alt i alt er 'Piranha' en af 1970érnes bedre low-budget horror-film.