Anmeldelse: The Rite (2011).

The Rite (2011).
Tagline: "You can only defeat it when you believe"
Set d.05/05-11
DTS 5.1 Surround.
Runtime: 114 minutter.

Se også: The Exorcism Of Emily Rose (2005), The Omen (1976), The Exorcist III (1990).

Den svenske instruktør Mikael Håfström kaster sig igen over horror efter hans sidste bud fra 2007 - den helt igennem underholdende og forholdsvis vellykkede Stephen King joint '1408'. Sidste gang stod den på et hjemsøgt hotelværelse og en skepsis forfatter. Håfström tager igen tvivlerne under kærlig behandling, men denne gang står den på omvendte kors og god gammeldags djævleuddrivelse i den nye og højpolerede Hollywood produktion 'The Rite' fra i år. Det onde er tydeligvis det nye sort og ikke kun i den fiktive filmverden. 'The Rite' er nemlig inspireret af, at Vatikanet i 2007 forsøgte at hverve præster over hele verden til at lære djævleuddrivelse på grund af en forøget efterspørgelse på eksorcister.

Den tvivlende præste-studerende Michael Kovak (Colin O’Donoghue) bliver modvilligt sendt på eksorcist-skole i Vatikanet. Han bærer sin skepsis som skjold og beder sine overordnede om at undersøge psykiatrien frem for dæmonerne hos de besatte. Inden længe bliver han sendt hen for at være lærling hos den uortodokse jesuiterpræst, fader Lucas (Anthony Hopkins) – en legende der har udført tusindvis af eksorcismer. Og fader Lucas har en meget vanskelig sag, som han har brug for hjælp til. Og langsomt begynder Michaels skjold af tvivl at smuldre. Han bliver involveret i den dramatiske sag, der synes at overskride selv fader Lucas’ evner, og Michael begynder at ane tilstedeværelsen af det fænomen, videnskaben ikke kan forklare eller kontrollere - en voldsom og frygtindgydende ondskab, der tvinger ham til at stille spørgsmål ved alt, han tror på.

En intens Anthony Hopkins er i sit es.

Horror-genren bugner af mere eller mindre vellykkede excorsisme-film. Den religiøse kamp mellem det gode og det onde er et oplagt emne, og det kan ses på antallet af film med dette velkendte tema som omdrejningspunkt. Spørgsmålet er så om det nyeste skud på stammen 'The Rite' drukner i mængden eller om den har noget at byde på...det har den ikke. Men drukner, det gør den så langt fra. Redningsvesten er en djævelsk god Anthony Hopkins, der virkelig ser ud til at nyde sin rolle i en ellers temmelig tynd film. Bevares, 'The Rite' har en velskrevet dialog men det hele bliver lidt forudsigeligt og humpende. Historien er simpelthen set for mange gange før og vi er ikke et øjeblik i tvivl om hvad det hele ender med. Jeg går ikke ud fra at satan som sådan er 'lige-ud-af-landevejen' typen men det mener Hollywood til gengæld.
Ikke nok med redningsvesten Hopkins, 'The Rite' får også kunstigt åndedræt af en fuldfed lydkulisse, for slet ikke at snakke om billederne. Det er en smuk og dyster film at se på - holdt i stemningsfuldt mørke og regn. Mikael Håfström beviste også i '1408' at han har fuldstændig styr på den visuelle del af mediet og 'The Rite' er solidt håndværk. Synd at manuskriptet ikke holder vand.

Filmens cinematografiske udtryk fejler intet.

Hans nyeste film sparker ikke ligefrem nyt liv i genren. Filmen besidder ingen selvstændighed, men prøver heller aldrig på det. Se filmen hvis du (som undertegnede) har en svaghed for Anthony Hopkins skuespil og nyd de mareridts-mættede billeder og den flotte lyd.