Anmeldelse: From Beyond (1986).

Tagline: "Humans are such easy prey."
Instruktør: Stuart Gordon.
Runtime: 86 minutter.
Set på: HD-Projektor.
Udgiver: MGM.
Se også: 'Necronomicon' (1993), 'Re-Animator' (1985), 'Hellraiser' (1987).

Den excentriske, gale/geniale videnskabsmand Dr. Pretorious og hans assistent, Dr. Tillinghast arbejder på at bryde igennem den jordiske dimension og afsløre et parallelt sub-univers. De to pionerer når det forjættede land ved at stimulere pinealkirtlen i den menneskelige hjerne, og inden længe dukker besynderlige og fjendtligsindede væsner op fra den anden side. Dr. Pretorious bliver dræbt under seancen og hans assistent Dr. Tillinghast bliver selvfølgelig anholdt for mordet. Tillinghasts sindssyge historie om, at det er flyvende uhyrligheder der har bidt hovedet af hans respekterede mentor, sender ham direkte på den lukkede. Kort efter hans tvangsindlæggelse dukker forskeren Dr. Katharine McMichaels op. Hun tror som den eneste på hans vanvittige historie og det er nu op til hende, Tillinghast og hendes livvagt, Bubba Brownlee at sørge for at få destrueret resterne af den afdøde Dr. Pretorious' eksperiment og lukket porten til den anden dimension.
Efter horror-mesterværket 'Re-Animator' i 1985 går instruktør, Stuart Gordon, endnu engang i kødet på en H.P. Lovecraft-filmatisering. Igen er historien ført op til nutiden og igen er det med med Jeffrey Combs i hovedrollen, denne gang som Dr. Tillinghast. Den gode Jeffrey Combs giver som altid, en overspillet 100 procents performance, men samtidig en performance der matcher filmens farvestrålende udtryk og stemning. Skuespillerens udstråling og screen presence passer perfekt ind i Stuart Gordon's og Brian Yuzna's overgearede univers, præcis som vi så det i 'Re-Animator' og senere i 'Castle Freak' der kom i 1995. Der er ingen tvivl om at Combs er på bølgelængde med instruktøren og at deres vision og samarbejde løfter dem begge op på et højt og herligt, kitschet niveau. Nøjagtig det samme som man så da Bruce Campbell og Sam Raimi slog pjalterne sammen i 'Evil Dead'-trilogien. Den sadistiske Dr. Pretorious og filmens über-bæst spilles djævelsk effektivt af Ted Sorel. Tillinghasts allierede spilles af Barbara Crampton som Dr. Katharine McMichaels. Crampton medvirkede også sammen med Jeffrey Combs i to andre Stuart Gordon joints, nemlig 'Re-Animator' og 'Castle Freak'. I rollen som trioens comic relief finder vi livvagten med det helt fantastiske navn; Bubba Brownlee. Det bliver endnu sjovere da man finder ud af at han oven i købet spilles af et andet kendt ansigt, nemlig Ken 'Dawn of the Dead' Foree.
Gal videnskabsmand på afveje...business as usual.
Stuart Gordon's 'From Beyond' har det samme feel og look som 'Re-Animator' og det er tydeligt at han har prøvet (og lykkedes også med) at ramme den samme stil, både i effekter og i historiefortælling. Filmen blæser nemlig frem i et rasende tempo og de 86 minutter byder ikke på et eneste kedeligt øjeblik. Jeg vil ikke spoile for meget, så lad os bare sige at vi kommer omkring en masse obskure emner, og historien har et par overraskelser i ærmet undervejs. Det hele er over the top og der bliver heller ikke holdt igen med effekterne! Splatteriet består af en blanding af meget tidlig CGI og herlige oldschool effekter med vellavede gummidukker, slim og tyk teatersminke. Man anvender for det meste de  gammeldags specialeffekter og de (nu) MEGET datede computereffekter, glider heldigvis i baggrunden. De praktiske effekter virker heldigvis og det hele har et meget 1980'er-agtigt look. Et look som man enten er til, eller også er man ikke. Jeg kan personligt slet ikke få nok af den her slags special-effekter.
Ingen anmeldelse #100 uden lidt tits and ass...
Special-effekter anvendt til at skabe Dr. Pretorious' alter ego fra det parallelle univers, skal især fremhæves. Det er en herlig blanding af de slimede alien-mutant-væsner i Carpenter's klassiker 'The Thing' (1982) og Dr. Philip Channard i Cenobite-form fra 'Hellbound: Hellraiser II' tilsat et ordenligt skvæt af David Cronenberg's notoriske effekter i hans såkaldte "Body Horror-film". "Body Horror" dækker over en type horrorfilm som primært omhandler ødelæggelsen, degeneration af kroppen, enten via sygdom, parasitter, medicinske forsøg eller i nogle tilfælde (som i denne film) ligefrem mutation. Er man nysgerrig skal man tage fat i film som Cronenberg's 'Scanners', hans remake 'The Fly', den twistede 'Videodrome' eller Harry Bromley Davenport's alien-film 'Xtro' fra 1983. Brian Yuzna og Frank Henenlotter er to andre instruktører der har arbejdet meget med denne sub-genre indenfor horrorfilm.
Dr. Pretorious version 2.0
Hvis du har fået lyst til at se 'From Beyond' så sørg endelig for at få fat i den Unrated Director's Cut udgave fra MGM. DVD'en har et rigtig godt, skarpt og farvemættet billede. De manglende scener på den oprindelige DVD version er i denne Unrated Director's Cut edition klippet ind via et work print, og det er lavet så fornemt at man ikke kan se forskel på scenerne i filmen. DVD'en er desværre temmelig svær at opdrive. Vil du have den fulde effekt af Stuart Gordon's farvestrålende freakshow, så gør dig selv en tjeneste og vent på Second Sight's kommende udgivelse, den skulle gerne komme i løbet af 2012 på blu-ray. 'From Beyond' er en af de bedste H.P. Lovecraft-filmatiseringer (her omskrevet af Brian Yuzna) overhovedet, og den er desværre en noget overset og forglemt film. Også af genre-fans. Det er en stor fejl, for faktum er at den giver sin mere populære artsfælle, 'Re-Animator', kamp til stregen! 'From Beyond' er en mere ambitiøs film, både i historiefortælling og i effekterne end 'Re-Animator' og den er en sand tour de force i Stuart Gordon'sk & Jeffrey Comb'sk splatter-craziness, krydret med mere substans end gennemsnittet for denne type film. Da dette er vores anmeldelse nummer 100 på Sørensen Exploitation Cinema, er lidt gentagelse vel på sin plads, så jeg har skrevet det før, men jeg gør det gerne igen - filmen er et must see for alle seriøse genre-fans.