5. apr. 2014

Opvarmning til Movie Battle 2014 #5: Interview med Svend Ploug Johansen.

Igen i år kan du nyde dugfriske værker fra den danske filmundergrund på det store lærred, når CPH PIX i samarbejde med Another World Entertainment åbner dørene for Movie Battle 2014! Temaet er den paradoksalt nok evigtaktuelle genre Time Travel – men som bekendt er netop tidsrejsegenren én, man kan gøre meget med, og de seks kortfilm, som deltager i konkurrencen spænder fra gys over komedie og endda til musical. Her på Sørensens Exploitation Cinema er vi stolte over, helt eksklusivt, at kunne præsentere en række interviews med folkene bag de seks film. Interviewene udgives løbende frem til afholdelsen af Movie Battle 2014: Time Travel den 7. april. Billetter kan i øvrigt købes liiiiiiige her! Dette femte interview er med Svend Ploug Johansen, instruktør på 'Momentum'. Skrevet af Jesper Pedersen. 


Hvad handler din film om?
En kvinde rejser 10 minutter tilbage i tiden for at slå sig selv ihjel. Det er tilsyneladende hendes eneste chance for at få sikre sin egen fremtid, men det store spørgsmål er: kan tiden overhovedet ændres, eller er skæbnen uforanderlig?

Udover timetravel, hvilken genre beskriver bedst din film?

Science fiction og gys.

Hvordan opstod idéen til filmen?
'Momentum' bygger på en idé, jeg fik som barn, hvor jeg legede med tanken om at rejse tilbage i tiden og møde mig selv. Senere I gymnasiet skrev jeg en stil om en tidsrejsende, der rejser tilbage i tiden for at slå sig selv ihjel. Da Movie Battle annoncerede temaet time travel, fandt jeg historien frem fra skuffen, og 'Momentum' er en videreudvikling af den idé.

Hvilken tidsrejsefilm er din favorit og hvorfor?
'Abernes Planet'. Den gjorde kæmpestort indtryk på mig, og da den i sin tid havde premiere, var den banebrydende. Den har en fantastisk enkel præmis, som fuldstændig tager fusen på publikum til sidst.

Hvis du kunne rejse tilbage i tiden, hvor ville du så rejse hen, og hvad ville du gøre?
Svært spørgsmål. Jeg ville rejse 10 minutter tilbage, så jeg kunne få tid til at tænke rigtig godt over mit svar.

Hvorfor vinder din film Movie Battle 2014?

Fordi den er en anderledes og ny form for tidsrejsefilm men samtidig også en hyldest til genren. 'Momentum' taler til både hjerne og hjerte. Jeg har tilstræbt at skabe en film, der både overrasker, underholder og sætter tankerne i gang.

Svend Ploug Johansen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar