Anmeldelse: Piranha 3DD.

Tagline: "Double the action. Double the terror. Double the D's".
Instruktør: John Gulager.
Runtime: 83 minutter.
Set i: Biograf.
Udgiver: Mis Label.
Se også: 'Piranha' (1978), 'Piranha Part Two: The Spawning' (1981), 'Piranha 3D' (2010).

Den engang så farverige Lake Victoria ligger øde hen, efter alt liv i søen er udryddet for at sikre befolkningen mod flere angreb fra de forhistoriske piratfisk. Men de undersøiske huler, som bæsterne kom fra, har flere udgange end som så, og piratfiskene lever videre i nærliggende vådområder. Ikke så langt fra Lake Victoria, har den pengegriske liderkarl Chet genåbnet sin afdøde hustrus vandland under navnet "Big Wet". Her tilbyder han blandt andet voksen-pøl med undervandskamera og ekstra klorindhold i det kropsvæskeholdige vandbassin, og det tætteste man kommer en livredder er David "Baywatch" Hasselhoff, som deler autografer ud fra sin magelige strandstol. Alt sammen til stor forargelse for Chets steddatter, Maddy, som er medejer af vandlandet. For at spare penge pumper Chet vandet op direkte fra en nærliggende sø… men det er ikke kun badevand, der finder vej gennem pumperørene!
Jeg undrer mig lidt over, at 'Piranha 3DD' har fået så bred en dansk biografpremiere. Jeg er glad for det, bevares, men er der virkelig så stort et marked for piratfiske-fortsættelser her i landet? I bund og grund er det jo nok ene og alene på grund af 3D-effekterne, og i USA valgte man da også at udgive den på Video on Demand samtidigt med biografpremieren, sikkert for at sikre bedre indtægter, mens filmen stadig var nyudgivet og frisk i erindring. Stort set alt hvad jeg har læst om 'Piranha 3DD' har været negativt - men jeg må altså indrømme, at jeg havde en helt god oplevelse ud af at se den i biografen. Det er der et par helt konkrete grunde til, som ikke har meget med selve filmen at gøre. For det første er det min første 3D-film, efter jeg har fået briller. Kombinationen af de to briller gav mig den absolut bedste 3D-oplevelse nogensinde. Jeg måtte sågar dukke mig for ikke at få dåser i hovedet! For det andet havde min gode ven, Asger, som jeg havde lokket med i biografen, lokket en tredje gut med, som normalt ikke ser den her type film. Hver gang der skete noget megacrazy, var jeg ved at brække mig af grin over at tænke på, hvor forarget og frastødt han måtte føle sig i sædet ved siden af! For det tredje havde jeg tidligere på dagen bestået en stressende eksamen med topkarakter og var vist bare i humør til noget åndssvagt pjat!
"Ej, for helvede, hvorfor skulle jeg lige redde hende med Gajol-patterne!"
For tag ikke fejl; 'Piranha 3DD' er ikke nogen go' film! Alexandre Aja formåede at få et superunderholdende, megamakabert lille kunstværk ud af sin 'Piranha 3D' (2010) men det er slet ikke tilfældet med John 'Feast' Gulagers efterfølger. Her er tale om exploitation i ordets klareste forstand, hvor alt hvad der var fedt i etteren bliver gentaget og forsøgt overgået. Jo større, jo bedre er mantraet i 'Piranha 3DD', og det ses jo ganske eksplicit i den i øvrigt geniale titel. Sjovt nok er 'Piranha 3DD' bare en meget lille film! Det ses tydeligt i filmens klimatiske massakre. Modsat 'Piranha 3D' hvor tusindvis af badegæster gik i total panik i det overcrowdede, blodrøde badevand, ser vi her 20-30 statister løbe forvirrede rundt i et soppebassin. I 'Piranha 3D' kulminerede det hele i et virvar af ulækre realeffekter, mens ofrene i 'Piranha 3DD' blot er smurt ind i lidt vandfast teaterblod. Vi ser nogle få menneskekroppe skrællet ind til benet, men det skulle undre mig, om ikke de også var genbrug fra den første film. Indtil da har filmen ellers bevæget sig yderst underholdende fremad, hvor den ene skøre scene har efterfulgt den anden på sketch-agtig manér, dog uden det nogensinde får nogen særlig betydning for handlingen. Det giver en masse energi og tempo, men er jo nok i bund og grund også en anelse ligegyldigt.
Det virker ikke så overvældende, når vi til dagligt er vant til Linse Kessler og Anni Fønsby!
Rollelisten byder på en række unge mennesker, som tidligere har medvirket i diverse horrorfilm. Bedst kendt er nok hovedrolleindehaveren Danielle Panabaker, som har haft fremtrædende roller i genindspilningerne 'Friday the 13th' (2009) og 'The Crazies' (2010). Hun spiller brunetten Maddy, som med sine små bryster og hotpants, som når hele vejen ned over ballerne fremstår umanerligt jomfrunalsk! Christopher Lloyds storgestikulerende havbiolog vender tilbage i nogenlunde samme omfang som i 'Piranha 3D'. Det handler om et par minutters underholdende skærmtid cirka midtvejs. Og så får han ligesom sidst lov til at runde af med en telefonopringning, som slår fast at slaget på ingen måde er vundet endnu. Det er lidt mystisk, de ikke har brugt overraskelsen fra forgængerens slutning som kickstart til 'Piranha 3DD'. Men på den anden side håber jeg heller ikke, de bruger overraskelsen fra 'Piranha 3DD' i en eventuel fortsættelse. Den er simpelthen så åndssvag! Vi får også et gensyn med Ving Rhames' Deputy Fallon, som efter begivenhederne i etteren har erstattet sine ben med en kørestol og et par shotgun-proteser. Jeg har aldrig været stor fan af Ving Rhames, men jeg synes sgu han er cool som piratfiskedræber. Og så har han denne films allersjoveste one-liners! Desuden vender Paul Scheers pornofotograf Andrew Cunningham tilbage. Der har åbenbart været en del diskussion om hans uafsluttede skæbne i 'Piranha 3D', og Paul Scheer selv har på humoristisk vis deltaget i debatten på sin blog. Med hans medvirken i 'Piranha 3DD' kan vi nu endelig konstatere, at karakteren lever og har det godt. Tsk tsk! Men bortset fra det, er det et fint exploitation-træk at inkludere karakteren i denne efterfølger.
Det er svært at abstrahere fra, at the Hoff bare ligner en gammel botox-fyldt kælling med hængepatter og plukkede øjenbryn!
En relativ kort spilletid på lidt over en time er helt klart til filmens fordel. Til gengæld fortsætter den desværre i det uendelige efter rulleteksterne. Vi lever i en tid, hvor man ikke forlader biografen, før der er skruet helt op for lyset. Alt kan ske under og efter credits, og man vil så nødigt gå glip af noget. Jeg vil dog på det kraftigste anbefale alle at fordufte fra 'Piranha 3DD' med det samme rulleteksterne går på! Filmens sidste gimmick er megasyret og effektfuld, men det hele ødelægges efterfølgende af usjove bloopers, hvor skuespillerne bevidst spolerer take efter take samt behind-the-scenes-optagelser af en superselvfed David Hasselhoff. Hvorfor The Hoff i det hele taget har fået så meget skærmtid er mig en gåde. Selve hans medvirken er morsom nok, men han ender med at blive hovedpersonen i filmens sidste halve time, og det er så forkert! Nå, som sagt er 'Piranha 3DD' ikke nogen særlig go' film, men jeg endte altså med at have en underholdende biograftur. Find sammen nogle gutter og nup filmen med en fadøl og meget gerne i 3D, så er der chancer for, I også vil synes om den. Orv forresten, fik jeg fortalt, der var patter… masser af patter!