Anmeldelse: Dark Shadows (2012).

Instruktør: Tim Burton.
Runtime: 113 minutter.
Set på/i: Biograf.
Udgiver: Warner Bros.
Link til filmen: IMDB
Se også: 'Dark Shadows' (1966-71), 'Ed Wood' (1994), 'Abraham Lincoln, Vampire Hunter' (2012).

Vi befinder os i midten af 1700-tallet. Joshua og Naomi Collins rejser fra Liverpool til mulighedernes land, Amerika og finder lykken i fiskekonserves. Omkring deres voksende havnevirksomhed opbygges et lille fiskersamfund, Collinsport, opkaldt efter familien. Sønnen, Barnabas Collins, er lidt af en charlatan, men en af sine flammer kommer han til gevaldigt at brænde nallerne på. Angelique, familiens storbarmede stuepige, viser sig nemlig at have evner udi heksekunsten, og som hævn for sin ugengældte kærlighed dømmer hun Barnabas Collins til et evigt, smertefuldt liv som vampyr, hvorefter hun begraver ham levende. Først 200 år senere bliver Barnabas Collins befriet, men Collinsport er bestemt ikke, hvad den har været! Familiens fiskekonserves-imperium er styrtet sammen og de få tilbageværende familiemedlemmer, bor på et faldefærdigt slot, mens al områdets fangst opkøbes af den konkurrerende virksomhed, Angel Bay - styret af ingen ringere end heksen Angelique!

Tim Burton er tilbage! Og det med hele sin hær af Tordenskjolds soldater såvel foran som bag kameraet. For blot at nævne de mest prominente har vi naturligvis Johnny Depp, for ottende gang i hovedrollen som bleg (bleg!) kvindebedårer; Helena Bonham Carter aka mrs. Burton spiller i denne, sin syvende Burton-film, fordrukken familiepsykiater med udtrykt ønske om udødelighed; Danny Elfman komponerer for 16. gang dyster musik til Burtons billeder - selvom jeg tvivler på, han har haft fuldtidsarbejde, eftersom det meste af lydsiden består af pop/rock-hits fra 70'erne. Manuskriptet er skrevet af Seth Grahame-Smith, som er ny i Hollywood-sammenhæng, men måske kendt som forfatteren bag mash-up-romanerne 'Pride and Prejudice and Zombies' (2009) og 'Abraham Lincoln, Vampire Hunter' (2010). Begge bøger er planlagt filmatisering, 'Abraham Lincoln, Vampire Hunter' oven i købet med Grahame-Smith selv som manuskriptforfatter og Tim Burton som producer - så måske et fremtidigt fast samarbejde er under opsejling? Vi får selvfølgelig Christopher Lee at se i en lillebitte birolle, præcis som i fire andre af Tim Burtons nyeste film. I 'Dark Shadows' går Christopher Lees tilstedeværelse dog op i en højere enhed med handlingen, da han som bekendt spillede vampyren over dem alle; grev Dracula, i de gamle Hammer-film. Derudover er det værd at bemærke Michelle Pfeiffers velkomne tilbagevenden i en Burton-film. Ikke siden hun syede latex-dragt til sin alter ego-mis i 'Batman Returns' (1992) har vi haft den fornøjelse.
Dette er af flere blevet betegnet som filmens "sex-scene", men begge karakterer er fuldt påklædt. Det eneste sexede ved scenen er, at Eva Green bapper på en smøg til slut!
De fleste anmeldere har nævnt, at 'Dark Shadows' er en genindspilning af en gammel tv-serie, og det vil jeg selvfølgelig også gøre(!) I bund og grund er det sikkert ikke noget, der interesserer særligt mange, men anmeldere virker alvidende og autoritære, når de kan skrive den slags. Jeg har imidlertid ikke læst en eneste anmeldelse, som ikke havde fejl i sine fakta, hvilket nok vidner om, at det i bund og grund heller ikke interesserer anmelderne. Men altså; 'Dark Shadows' var en amerikansk soap opera, som blev sendt alle hverdage på ABC fra 1966 til 1971. I starten var der ikke noget overnaturligt over serien, men efter et års tid gjorde den 200 år gamle vampyr, Barnabas Collins, sin entré, og snart fulgte alskens uhyggelige væsener efter. Tim Burton er selv fan af serien, men har også udtalt, at mange fans nok vil blive skuffede over hans version på grund af den megen slapstick-humor og de actionfyldte effekter - dem var der selvsagt ikke mange af på 60'erne tv-skærme.
Johnny Depp læser lige en bog!
Handlingsmæssigt er 'Dark Shadows'-filmen dog meget tro mod sit ophav. Nogle omtaler den som et remake eller et reboot, men jeg vil næsten hellere kalde den for et recap. Recaps, eller resuméer, ses ofte i tv-serier før en episode eller en ny sæson tager sin begyndelse, således at seeren har en chance for at følge med. Så vidt jeg kan forstå, og ud fra det jeg har læst om 'Dark Shadows'-serien, bruger filmen handlingstråde, der tidligere har været spændt ud over flere hundrede episoder. Ganske vist gik det noget langsommere i 60'erne - og især i sæbeoperaerne! - men 'Dark Shadows'-filmen kunne nu også have gavn af at sætte tempoet lidt ned. Den berører en masse intriger i den moderne Collins-familie, som slet ikke bliver fulgt ordentligt til dørs, og det gør at historien kommer til at virke rodet og ligegyldig. Grundlæggende er det jo egentlig en ganske fin, enkel fortælling om had/kærligheds-forholdet mellem en heks og en vampyr. Et af den slags forhold som er perfekte til en Burton-film, så hvad i alverden han vil med alle de mærkelige sidehistorier, kan man kun undre sig over.
Dark Shadows bugner af smukke kvinder i alle mulige afskygninger og aldre… ekstra, billigt point lige der!
En del af kritikken i denne omgang har lydt på, at 'Dark Shadows' var for typisk, for nem, for Burton. Men selvom filmen er mørk og gotisk, er den det ikke på den velkendte Burton-facon. Langbordene er ikke lange nok, industrien er ikke industriel nok og træerne er slet, slet ikke knudrede nok. Bortset fra nogle få detaljer i kostumedesign og kulisser, er Burtons varemærke, hans design, nærmest fraværende i 'Dark Shadows', som ellers, ja, burde ligge lige til højrebenet. Til gengæld har pudderkvasten fået et ekstra ryst i fjæset på skuespillerne, som er hvide som kridt fra top til tå! Jeg blev ikke skuffet over 'Dark Shadows', for jeg havde ikke forventet særligt meget. Efter Tim Burton kastede 'Alice in Wonderland' op udover et rekordstort biografpublikum, som sad med 3D-briller på og bare labbede i sig, har jeg i den grad måtte revurdere mit forhold til ham. Jeg har set første afsnit plus sporadiske klip af den originale 'Dark Shadows'-serie, og særligt scenerne med Barnabas Collins fra dengang er fantastiske. En fem minutter lang dialog mellem Barnabas og skurken Burke, som findes på YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=Sk9XIq8Ud2I) oser simpelthen af drama og spænding, og er i sig selv mere værd end to timers Tim Burton anno 2012. Hvis ikke serien med sine 1225 afsnit tog en måneds uafbrudt skærmkigning at komme igennem, ville jeg investere i den. Ikke mindst på grund af det smukke kiste-boxset, der er kommet i forbindelse med filmens premiere. Men altså, filmen… det er godt, den kun varer to timer!