Anmeldelse: The Violent Kind.

Instruktør: The Butcher Brothers.
Runtime: 83 minutter.
Set på: 40” LED.
Se også:Invasion of The Body Snatchers’ (1978), ‘Hell Ride’ (2008), ‘Alien’ (1979).

The Violent Kind er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Anmeldt af Claus Reinhold.

Cody (Cory Knauf), er anden-generations medlem af den voldelige og berygtede Nord Californiske biker bande, The Crew, og sammen med biker-brødrene Q (Bret Roberts) og Elroy (Nick Tagas) tager han ud til en hytte, placeret dybt inde i Redwood skoven hvor The Crew holder en stor fest. Her kommer også Qs kæreste, Shade (Tayler Cole) og til alles overraskelse, også Codys eks-kæreste, Michelle (Tiffany Shepis) sammen med sit nye badboy bekendtskab.

Da denne våde og vilde aften lakker mod enden, tager tingene en uhyggelig drejning. Michelle som ellers var kørt af sted sammen med sin nye kæreste, kommer pludselig tilbage til huset, skrigende, sølet til i blod og med krampetrækninger, som var hun besat af en dæmon. Cody og de andre prøver desperat at hjælpe hende, men da hun angriber dem lænker de hende til en seng. Situationen bliver blot mere uhyggelig af, at hverken deres biler eller telefoner længere virker. Natten eskalerer da en underlig og ondsindet gruppe med pomade hår og rockabilly tøj fra 1950’erne, dukker op ud af det blå og invaderer huset. De er, som deres leder siger; "på udkig efter lidt sjov… af den voldelige slags!” Men de er også ude efter den blodtilsølede Michelle, så meget at ingen skal stå i vejen for dem

Bag navnet The Butcher Brothers gemmer der sig to herrer ved navn Mitchell Altieri og Phil Flores som tidligere har lavet filmen ’The Hamiltons’ (2006) samt remaket af ’April Fool’s Day’ (2008). ’The Violent Kind’ er således deres seneste skud på stammen og desværre er den en noget rodet affære. Filmen starter som et letvægts-afsnit af ’Sons of Anarchy’ (2008- ), og ender ud som et mix mellem David Lynch og sci-fi a la ’The X-Files’ (1993-2002), tilsat lidt rockabilly. Undervejs spores der antydninger af inspiration fra horror klassikere som bl.a. ’The Exorcist’ (1973) og Sam Raimis ’The Evil Dead’ (1981). Umiddelbart lyder dette til at være en underholdende omgang sci-fi horror, men desværre lover både synopsen og DVD coveret mere end de kan holde.

’The Exorcist’ anyone?
I bund og grund er ’The Violent Kind’ meget som ’From Dusk Till Dawn’ (1996) rent strukturelt, idet den først tager sig ud for at være et regulært biker-drama, men skifter kraftigt kurs halvvejs inde da de fremmede dukker op og bliver til en slags home-invasion med overnaturlige elementer. Denne utraditionelle opbygning fungerer fantastisk godt i ’From Dusk Till Dawn’, men i hænderne på The Butcher Brothers er det knapt så elegant udført, særligt fordi deres historie og dermed også manuskriptet, ikke helt kan bære halvanden times spilletid og fordi overgangen fra biker-drama til overnaturlig home-invasion er rodet udført. Således trækker både første og anden halvdel af filmen en anelse i langdrag og bliver en smule uvedkommende, til trods for både råben og skrigen fra de ubudne rockabilly gæster samt en ordentlig portion blod og special F/X make-up. Filmens forcerede patos falder også til jorden og resonerer på ingen måde hos tilskueren, særligt grundet filmens ligegyldige karakterer der aldrig bliver særligt grundigt tegnet.
Der er desværre ikke meget autentisk rocker-look over filmens hovedpersoner.
Der hvor filmen fungerer bedst, er i scenerne der leder op til de fremmedes ankomst. Selvom denne del ender med at træde vande idet The Butcher Brothers trækker den lidt for langt (måske for at få spilletiden op?), så er der skabt en del atmosfæriske og uhyggelige øjeblikke. Pludselig kan bilerne ikke starte, telefonerne virker ikke, lyset i lamperne blinker osv. Det er som om instruktørerne her har prøvet at skabe en stemning lidt a la David Lynch, og det virker ganske godt. Særligt når Cody, Q og Shade langsomt bevæger sig rundt i garagen og uden for huset i den mørke skov, ja så får The Butcher Brothers skabt en ganske uhyggelig stemning som fungerer overraskende godt, og det får mig til at ærgre mig over de ikke valgte at lave en fuldblods slasher film i stedet. En ting der stikker i øjnene hos undertegnede, er det look som rockerne, og særligt de tre rocker- hovedpersoner har. Hver gang biker- og rocker miljøet skildres på film, er det altid milevidt fra virkeligheden, og i særlig grad i ’The Violent Kind’. De tre hovedpersoner er utroligt svære at tage alvorligt som rockere idet Q og Elroy mest af alt ligner et par afdankede surfere, og Cody med sine tynde arme, Beatles-hår og skovmandsskjorte, ligner til forveksling en der kunne være med i Oasis eller et andet Britpop band. Her er ingen der er kronragede, muskuløse og overtatoverede, og det virker på ingen måde som om instruktørerne har researchet i hvordan folk i rocker- og biker miljøerne ser ud og det trækker virkelig ned i det samlede indtryk, idet dette miljø spiller så stor en rolle i historien.
Så er der lagt op til fest… af den voldelige slags.
Det er altid spændende når nogle prøver noget nyt, særligt inden for horror-genren, men eksperimenter lykkes desværre ikke altid, og jeg må tilstå at slagter brødrenes seneste filmeksperiment ikke lykkes. Første gang jeg så filmen, hvilket var lige efter jeg havde fået DVD’en til anmeldelse, var jeg noget mere positivt stemt over for den. Men da jeg et par uger senere skulle begynde at skrive denne anmeldelse, genså jeg den, og der begyndte den så småt at irritere mig, da det først var her det rigtigt gik op for mig hvor repetitiv filmen egentlig var og hvor rodet og klodset historien var udført. Men jeg tager gerne hatten af for ”brødrene”, Mitchell Altieri og Phil Flores, fordi de i det mindste har prøvet at lave en anderledes horror film, og fordi deres store engagement i dette projekt samt kærlighed til genrefilm, er ikke til at tage fejl af.